När våren väntar på att vintern är klar

Veckan började med snö och kalluft, nu börjar det väl återigen likna vår, men vet inte om jag vågar tro på det.
 
Vi tog oss i alla fall till ridbanan på tisdagskvällen, så härligt att det börjar vara ljust längre på kvällarna. Kunde för en gångs skull koncentrera oss ganska bra på vårt och inte bli spända och distraherade av omgivningen. Jobbade på med våra skänkelvikningar i trav och försökte oss också på tempoväxlingar vilket gick okej. Ägnade galoppdelen åt att försöka få ordning på min sits i vänster varv, samt få till bra övergångar. I höger varv känner jag inte av några större problem, men i vänster kan jag inte sitta rakt utan tippar över åt höger så som jag upplever det i alla fall och det gör ju inte det hela lättare för hästen att göra sitt jobb. Försökte verkligen vinkla in vänster axel och skjuta fram höger höft, men det var nästa ommöjligt. Kanske behöver jag gå och justera kroppen.
 
En av de bättre gångerna
Till onsdagens Marithaträning kom vi båda något trötta. Tyckte att han kändes lite stum och trött under större delen av träningen, men han gjorde snällt allt vi skulle. Fick dock inte den där framåtkänslan som jag vill ha. I alla fall jobbade vi med lite koner, en vi varje hörn och två vid X som man kunde rida igenom. Gjorde varianter både att gå in i skänkelvikning på diagonalen, volt vid X och sedan ut samma diagonal eller på den andra så det blev som ett V. Ganska bra kändes det och flytet fanns där även om vi inte riktigt hittat övertramp och tajming ännu. Galopperade och övade 10-metersvolter mellan konerna vid X och sedan förvänd åt båda håll, vilket gick bra, bättre i vänster faktiskt där han orkar gå i form, så nu vänder det kanske. Dags att börja öva mer hemma igen och framförallt ute där vi har gott om plats och mer framåtbjudning.  
 
Fick bli vila på torsdagen, dels för att matten var trött och dels för att han känts lite slö på onsdagen, blir mycket framöver ändå, så man får passa på helt enkelt. Så på fredagen var han såklart superpigg istället. Blev en uteritt i kvällsolen med försök till seriös dressyr imellanåt. När vi inte blev upprörda och sprang in i skogen för att kossorna kommit ut på sommarbetet... Eller blev rädda för vår egen skugga som plötsligt dök upp när man passerade en stor sten... Fin blev han tillslut i alla fall, när han kunde sluta drakblåsa och gå normalt. Man har aldrig en tråkig stund med herr Gul. Blev en längre uteritt med upptäcktsfärd på lördagen, hittade till de brantaste klätterbackarna jag någonsin sett, vågade inte rida nedför en av dem utan fick leda. Sedan hittade jag inte väg runt och hem så blev att gå en sväng på bilvägen innan vi kom in på välbekanta stigar igen. Rider vi dit igen blir det nog att rida tillbaka samma väg.
 
Idag blev han rastad av medryttaren som hade tagit ett pass på banan där han skött sig bra.
 
Det Positiva: Avlastning
Det Negativa: Pollen
 
Dreaming
 
Over and Out 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0