Vårkänslor

Maximen är full av vårkänslor känns det som. Pigg som en spigg och börjat fälla lite smått, inte långt innan det ser ut som om man sopar golden retriverpäls när man håller på.
 
Kort promenad började veckan på måndagen och sedan tisdagskväll i ridhuset. Ensamma, blåsigt och så där mycket ljud och saker som händer runt omkring som gör matten spänd. Perfekt träningstillfälle med andra ord. Och det gick ju faktiskt bra, eller det gick helt otroligt egentligen. Jag har tänkte på det och även pratat om det med Maritha. Jag har aldrig tyckt att det är tråkigt att rida Maxim, 95% av ridpassen har jag varit nöjd och känt att vi samspelar bra, men om jag jämför med hur det var för något år sedan och hur det är nu så är det ju milsvidd skillnad. Perspektivet ändras ju och gränser för vad man klarar flyttar framåt. Men han har alltid gett en bra känsla. Nu är den dock så himla fantastisk mest varje ridpass att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Det liksom kommer mer och mer stunder när jag bara ler och njuter. Och det är ju precis så det ska vara och den här resan vi gjort och gör tillsammans kommer jag aldrig att ångra.
 
I alla fall lade vi lite krut på galoppen och vi kan ju själva också! Rulla runt fyrkanten och ställa nosen åt båda hållen, tio-metersvolter, lite förvänd på diagonaler och långsida och kortsida i höger varv. Han gör och han förstår, ännu så länge inte helt stark, men det kommer. Lite skänkelvikningar i trav som avslutning och kolla i spegeln, det tar sig också, sakta med säkert. Kanske ska vi våga oss på en La:1 på pay and ride om några veckor? Suger på det lite till innan jag anmäler.  
 
 
Sommarlängtan 
 
Marithaträningen sedan på onsdagskvällen, men en matte som inte var helt fokuserad, men en häst som gjorde sitt bästa. Fick jobba mycket på galoppen även denna gång vilket han gjorde bra. I den förvända behöver jag verkligen skära hörnen mer när vi jobbar på kortsidorna, annars blir det för jobbigt. Lite trassel med den vänstra, men jag behöver göra en sak i taget och inte stressa, vara noggrann helt enkelt, annars blir det pannkaka. Ska försöka stärka upp mer med mycket fattningar och vara noggrann med att han är kvar i formen även i dem och i övergångarna, mycket som ska stämma. Skänkelvikningarna gick bra, även om matten måste tänka på att rida mer framåt och inte tvära så mycket i den högra. Trasslet under denna träning berodde nog mest på min ofokusering, men man är inte på topp jämt. Sen kväll, men avslutade med att hämta Johan på jobbet och äta snabbmat, ibland behöver man det.
 
Torsdagen blev det vila, men fredagskvällen red vi ut och travade i skogen och försökte jobba lite. Hann nästan hem innan mörkret var helt kompakt. Tidig skogstur på lördagen i strålande solsken och massor med galopp. Lite tittig häst, men som ändå klarade av att hålla galoppen även förbi läskigheterna!
 
Sedan fick vila avsluta veckan, då helgen bestod av matte och husse-tid i Linköping med kära vänner.
 
Det Positiva: Våren
Det Negativa: Börja knapra allergipiller
 
We are so many things you don´t understand
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0