DM Bruksridning Uppsala

Det var inte bara flytt som stod på schemat utan också DM i Bruksridning, lite sådär lagom uppladdning för Maxims del, med matten i Italien på konferans och nästan en veckas vila... Inte optimalt för Mattens nerver kan vi säga. Dessutom åkte hussen iväg på trevligheter i Linköping så det mentala stödet var inte med heller. Hejarklack dök i allafall upp i form av mattens mamma, pappa och lillasyster. Syster tyckte det var lagom kontrast med tävling i skogen, där hästarna står uppbundna i träd i väntan på start och käkar hö ur nät, jämför med OS i Rio som hon just kommit hem ifrån...
 
Maxim var lite stressad och så när vi gick bort till banan, vet inte om han kände igen sig, men sedan fick han träffa gula kompisar så då var det okej igen. Det var trevligt att träffa ett gäng som numera börjar kännas bekanta och faktiskt kunna namn och så på både folk och hästar. En hel del gula hästar i skogen var det. Banan kändes helt okej, ingen lurig sväng som förra året, men detta år har vi ännu fler spöken i mattens hjärna att slåss mot.

 
Efter lite framridning i skogen var det dags för start. Funktionskontroll först, 2 straff, för slitna skor (skoning nästa vecka) och för att jag flyttade pallen istället för hästen när jag skulle sitta upp. Ryggning i vinkel var första hindret sedan, ganska så brett, men i två vinklar, vilket inte är vår favorit, det är svårare för oss att vända åt ett håll först och sedan det andra samtidigt som vi ska backa, men det gick bra, något missförstånd så 10 straff där. Vidare till rutan som också var ganska generös för oss med mindre hästar, 10 straff även där, sedan över en bro 0 straff och två 10 sekunders halter där vi satte den första perfekt, men inte fick till det i den andra, mitt fel, så 30 straff där. Dags för trav och portar som vi klarade utan staff trots lite svårt med styrningen ibland då det fanns så mycket annat att fokusera på tyckte Maxim. Genom vattnet sedan, i skritt istället för trav, men ankorna brydde han sig inte så mycket om. Sedan kom lydnadshindret med två mattor som man skulle trava över, första gick bra, men den andra var tydligen Maxim-ätande för vips så var vi utanför... 100u på den och kvalet borta... Vidare runt i alla fall mot tre hopphinder, 10 straff där, men vi kravlade oss över. Skrittbommarna tog vi sedan med 0 straff och så var det bryggan vilket var samma som förra året då vi klarade den, men eftersom han började reagera en del, hoppade jag av och klättrade upp på den från marken, 30 straff på det, men värt det i mina ögon, upp kom jag i alla fall. Flytta föremål sedan, vilket vi klarade förra året med samma grejer, men mina spöken sitter kvar hårt så i år flyttade vi första som var en flaska och övriga kände vi lite på bara. Fick 100u där, för att jag inte genomfört momentet, vet inte riktigt om jag höll med bedömningen, men brydde mig inte så mycket om att höra mig för heller, då kvalet ändå var sumpat pga av mattorna. Men vi gjorde ju den första av de tre tycker jag och lyfte på de övriga även om vi inte lade dem på rätt ställe sedan... Nåja, mer övning till nästa gång helt enkelt. Vi fick också 89 straff för bedömning under ridning, 50 för att jag beträdda marken vid bryggan och så lite fel gångarter, jag vågade inte galoppera över hindren eftersom det var så halt och jag inte broddat, lärdom för nästa år. 411 uu totalt och mycket kvar att jobba på. 8:e plats så betydligt bättre ä förra året. 
 

Kul var det i alla fall! Taggad att fortsätta träna och tävla om möjligheterna ges. Fick tips om att Stockholm har sitt DM om tre veckor. Min enda ledig helg i september, får se om vi orkar och vågar oss på det. Det gick ju bra förra året...
 
Det Positiva: Härlig dag i skogen med likasinnade
Det Negativa: Feg-matte...
 
Need a new plan
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0