Min egen stjärnhäst

Då ska vi se, en vecka efter igen. Allt går i ett nu och de senaste veckorna har en trötthet infunnit sig som också är en liten varningssignal till mig själ att jag måste lugna ner mig lite. Ett råd jag är väldigt dålig på att följa, i alla fall vad gäller Maxim och jobbet. Jobbet är lite lättare kanske, men jag vill ju gärna hinna allt jag tänkt innan semestern är här. Vi får se hur det kommer gå helt enkelt.
 
Maxim då i alla fall, han fick åka till sommarhagen direkt efter träningen i förra veckan och bo där några dagar. När jag kom på torsdagen och skulle rida sa han att han var trött och somnade nästan med huvudet i min famn. När han vaknat till och rest sig efter den mysstunden gick vi en skogspromenad och utforskade lite stigar. På fredagen blev det sedan lite vila.
 
Lördag morgon tog vi rundan som jag nu mätt till dryga 7 km på en timme, ganska högt tempo, försöka galoppera så långa sträckor som möjligt och i övrigt trava i friskt tempo. Duggregn var ju inte superkul, men underlaget blev i det närmaste perfekt. Glad häst och glad ryttare som övade galoppfattningar från skritt på slutet och skrämde fram lite harar ur gräset. I söndags red vi hem till stallet igen, jobbade en del i skritten och travade någon snutt, men inte så ansträngande.
 
My star!
 
Och i måndags var C och red igen, gick mycket bättre än första gången och Maxim var på gott humör. Försökte hjälpa till så gott jag kunde med tips, men min pedagogik kommer nog aldrig att få några priser. Red själv på ridbanan igår och då gick det som det så ofta går nu för tiden, så himla bra! Visst att han väldigt ofta gått bra på träning, men hemma har vi kämpat och stönat och haft lite små konflikter som vi inte kunnat lösa på ett harmoniskt sätt. Men nu, nu går det som på dans och det är mest att njuta. Vad det beror på är ju svårt att säga, men jag tror det är en kombination att vi hittat en rutin vi trivs med på ridbanan och att vi fått verktyg att jobba igenom partierna där det kan komma knepigheter. I alla fall övade vi på våra skänkelvikningar och lite längningar, stallkompisarna var imponerade så något måste ha hänt nu under våren. I övrigt försöka att inte förstöra för honom och hålla ett piggt grundtempot. Mycket, mycket nöjd!! 
Idag tog vi en skrittsväng och utforskade lite, lekte terrängtraktor genom blåbärsskogar och över hyggen. Han är bra till det också hästen, även om det gärna snubblar på släta grusvägar istället. Imorgon vankas dressyrträning i Knivsta med delar av fjordgänget!!
 
Det Positiva: När det är roligt!
Det Negativa: När man inte hinner vila
 
Tillsammans är vi starka
 
Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0