Brukstävling at last

Så var det då dags. Inspirerade av kompisars fina insatser under lördagens tävlingar i Östergötland var jag laddad och ville också göra en bra runda.
 
Började inte så bra med att försova mig en timme, så låg efter tidsschemat 30 min redan när jag kom till stallet. Nu hade jag lagt till 30 min på körtiden mot för av gps:en sa, så ingen superkatastrof, men lite jobbigt är det ju. Försökte att andas lugnt och inte överföra något på Maxim och 8.20 rullade vi från stallplan (20 min sena). Hittade fram och gled in lite så där lagom precis när bangenomgången samlades vid första hindret. Banan var riktigt mysig tyckte jag, det enda lite mindre bra var att den låg 500 meter från transporterna så man fick tänka efter lite. Många tog med sig hästarna och band dem vid tävlingsplatsen, men eftersom jag var själv så fick han stå i transporten under bangenomgången och äta klart sin frukost, sedan ut, göras i ordning och så red vi fram ca 1 h innan start, mest skritta omkring, vänja sig vid miljön och så, sedan tillbaka till transporten och äta medans jag fikade lite och hämtade protokollen.
 
I allafall, åter till banan, den låg på en äng i skogen, med två byggda broar, gräv vattengrav och en kulle för halterna. Efter funktionskontrollen var det "flytta föremål" tre stycken som man skulle flytta mellan två hinderstöd. Blev längre och längre avstånd mellan dem. Sedan "bryggan" som bestod av en åkgräsklippare med vagn, in i skogen och över en smal bra, trav och över en matta, galopp och tre hinder, trav och bortar med bollar, genom vattnet, två halter om 10 sekunder, en uppför och en nedför, backning i vinkel (en u-formad variant denna gång), vändning i trångt utrymme, gatubrunn och avslutningsvis skrittbommar. Jag testade vagnen och hoppade lite på den för att vara förberedd.
 
Bästa mulen i hela vida världen!!
Knallade tillbaka till Maxim, åt en banan, lugnade ner mig lite och sedan fick han komma ut, ledde runt lite och spanade in parkeringen, sedan borstade jag lite, tejpade upp svansen och gjorde i ordning. Gick genom skogen till tävlingsplatsen och satte upp där. Red sedan på vägen genom skogen fram och tillbaka lite, fanns en del vagnar och maskiner nära gården, så dem kollade vi in, övade på att gå nära. Backade lite och gjorde lite förflyttningar också. Det gick långsamt framåt och tillslut var det vår tur, då hade Maxim precis stressat upp sig för en paraplymänniska, men kanske fick han ur sig det han behövde då. I funktionskontrollen stod han fint (även om chipavläsaren var suspekt) och jag kunde sadla själv utan gräsätande (fick säga till några gånger). Så var det dags, darr på händerna, men iväg kom vi, flyttade saker långsamt, men utan missöden. Maxim skulle inspektera den sista och jag blev rädd att han skulle putta ner den, men det gick bra. Så bryggan, Maxim nosade och tyckte att "det här var väl inget märkvärdig matten? min morfars (mattens pappas) vagn är mycket större än den här och den klarar vi ju av nu." Så duktig häst. Vi gick sedan över körbron (frivilligt) in i skogsdungen och ut för ridbron på andra sidan. Lite tveksam, men duktig och gick med försiktiga steg över. Trav då och så över mattan som jag tror var lydnadshinder. "Ehh? Verkligen? Den är äcklig!" Men över kom vi om än i skritt, travhoppade hindren och fick med oss ett, vidare till vattnet som vi kom i genom ganska snabbt. När jag vänder upp mot halten inser jag att vi glömde portarna!!! Besvikelse, men beslutsamhet, båda halterna genomförs utan problem, ryggningen och rutan nästa, några tramp utanför, men annars superbra, gatubrunnen nuddade vi inte och skrittbommarna klarades galant. Fortfarande besviken i mål, inte på Maxim, men på mig själv. När hästen beter sig som den stjärna jag vet att han en dag kommer bli så har han en klantig pilot som inte styr rätt väg. Nåja, man lär sig helt enkelt och det kommer nya tävlingar. Är oerhört sugen nu på att åka till Katrineholm ändå, vi ska tänka lite på det och skicka lite frågor till arrangören i veckan.
 
Besvikelsen hävdes något när jag fick protokollen, så mycket nollor och så låga poäng. Nu var det inte ihopräknat eftersom vi blev uteslutna och vi hade en del "fel gångart" så det hade nog blivit höga poäng även om jag kommit ihåg portarna, men u hade vi klarat oss utan!!
Men jag staplar upp det för skojs skull (och för att jag är stolt över hur vi förbättrat oss!)
 
Funktionskontroll: 0 straff
Bedömning under ridning: Ej färdigräknad (men ca 21,5 straff om jag räknar själv)
Vatten: 10 straff
Bro: 10 straff
Vändning i trångt utrymme: 20 straff
Portar: Missade Uteslutna
Skritta över bommar: 0 straff
Rida över gatubrunn: 30 straff
Halter: 0 straff
Lydnadsmoment: 20 straff (matta)
Ryggning i vinkel: 20 straff
Hoppning: 10 straff
Flytta föremål: 0 straff
Brygga: 0 straff (!!!!)
 
Åkte sedan hemåt innan tävlingen var slut, men det var trevligt med så mycket gult på plats, kände igen några vilket var roligt och Maxim verkade trivas också.
 
Det Positiva: Självförtroendet uppåt
Det Negativa: Hjärnsläpp
 
Together we are awsome!
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0