Återigen en vecka

Vart var vi någonstans?
 
Fredag jobbade jag halva dagen och sedan red jag och stallmatte ut i skogen, mest skritt och utforskade lite, men fick lov att trava runt en stor åker också. Fint väder och fina hästar.
 
Sedan åkte jag och Johan till Göteborg över helgen, umgicks med syskon (ett av vardera) och hade det trevligt med en härlig skärgårdstur till Brännö bland annat. När jag kom hem på söndagen så var jag så trött att det planerade ridpasset blev en promenad istället, men det kanske var vad vi behövde.
Måndagen inleddes med tur till vallen, Maxim låg på och var lite stel, men efter framdelsvändningar och skänkelvikningar i skritt lossnade det lite och vi vågade oss på att trava, dels runt vallen och dels på en stor volt. Tränade lite övergångar, men mest fokus på att bli mjukare.
 
Igår var det dressyrpass på banan som stod på schemat, värmde upp med skänkelvikninar på diagonalerna, lite krångel i början tyckte vi båda, men sedan blev det bättre flyt. Lite samma i traven med skänkelvikningar på diagonalen och några tempoväxlingar också. Sedan galopperade vi ganska snabbt och körde omväxlande fyrkantsspår och volt. Bra fart under hovarna denna kväll och jag försökte koncentrera mig på att sitta rätt, ner med hälarna och tyngden i stigbyglarna. Det gick ganska bra kan jag tycka. Sedan red vi igenom delar av programmet och sedan hela programmet en gång. Kändes ganska så bra, hoppas att känslan håller i sig till på söndag. Det är utomhus vilket känns lite bättre i alla fall och även framridning utomhus verkade det som. Jag startar heller inte först av alla, så förhoppningsvis behöver vi inte åka supertidigt. Skönt med söndagstävling också, lite lugnare att fixa och göra sig fina på lördagen när man har hela dagen på sig. I övrigt försöker jag (närmast desperat) få vara med på brukstävling också framöver. 5:e reserv i Katrineholm nästa helg, mailat och frågat om jag kan vara med i Stockholm, också nästa helg, men det är nog kanske inte så troligt att något av det blir av. Vilket gör att jag grämer mig återigen över min miss, hade vi haft ett kval nu så hade jag inte varit lika angelägen, men nu vill jag så gärna, så gärna. Örebro har i oktober kom det ut igår också, såklart den helg jag redan är uppbokad och ska åka på släktkalas i Linköping. Så kanske blir det nya tag till våren, vilket känns lite surt.
 
 
 
Så var det då dags för Maritaträning igen, hon tyckte att vi övat på bra på våra läxor, men vi fick såklart nya att öva på.
Började med lite uppvärmning och sedan red vi delar ur LB:2 och fick lite tips och råd på vägen. Koncentrerade oss på att få volter i rätt storlek och rida bra vägar. Maxim var lite avstängd kändes det som, men det brukar han ju bli på tävling också, så det var bra på sätt och vis. Det jag måste ta tag i och jobba med är mina skänklar, han måste svara kvickt och när han gör det måste jag låta honom vara. Så på slutet när vi visat upp skänkelvikningar som Marita var nöjd med och kände oss nöjda med programmet fick vi träna övergångar. Detta blev också vår läxa. Tips på vägen till på söndag var att hålla ihop i travtemoväxlingarna och brassa på i galoppen, där jag kan släppa stödet mer. Marita sa att i traven blir han lång om man brassar och bara släpper, men i galoppen syns det inte speciellt mycket, han ser mer energisk ut bara, så det ska jag tänka på, samt att tagga honom på kortsidorna innan ökningarna. I galoppen ska jag hålla det tempo han klarar av i övrigt. Så det blir tempoväxlingar och övergångsträning de dagar som är kvar. Känner mig nog inte så taggad ändå, jag vet inte om jag i mitt inre börjar ge upp det här med dressyrtävling, men det kanske ändrar sig till på söndag. Jag tycker att det är tråkigt när han går bättre än någonsin, men ändå ligger vi minst 2% under de resultat vi presterat förut. Jag funderar på att mäta in honom nästa år, tror han går under ponnymåttet för så mycket kan han inte ha växt och då rida på ponnytävlingar istället utom tävlan, kanske har de mer korta program på sådana också, vilket skulle vara lite av en fördel. Men jag skulle säga att det är ett svårt distrikt att tävla dressyr i och jag känner mig ganska så ensam ute på tävlingplatsen.
 
På torsdagen hade vi en härlig tömkörningstur i skogen, jätteskritten kom fram utan allt för mycket ansträngning och jag fick luftning efter dag på lab med lösningsmedel. Igår blev det vila eftersom jag var för sliten helt enkelt. Idag blev det rida längs järnvägen, få bra bjudning och checka övergångar. Fin häst med spetsade öron.
 
Det Positiva: Bästa vännen
Det Negativa: När resultaten inte kommer
 
Tävlingsnerver av stål, eller inte
 
Over and Out
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0