Bruksridning och fantastisk häst

Helgen bestod av mycket häst också, lite som vanligt. På lördagen åkte jag och Maxim till Almunge för bruksträning, invigning av den nya permanenta bron, samt lastbryggan de jobbat med. Så kul var det, träffa trevliga människor som nu börjar bli lite bekanta vilket känns jätteroligt! De hade byggt en bra bana tycker jag där det mesta ingick. Maxim fick en ny gul kompis som var moraliskt stöd när vi hade lite missöden med bryggan. Såklart det hinder där det absolut inte får hända något, både för mitt eget självförtroende och Maxims skull, precis där kommer det två grusbilar dundrande på vägen som går tio meter bort, tack och lov satt jag inte på eller var på väg på eller av denna gång. Han sprang inte så långt heller och väntade snällt på mig när jag gick efter, men sedan var det skönt med gul kompis som stöd när vi gick tillbaka. Vi tränade den utan problem sedan själva också och matten kravlade sig av på båda sidorna. I övrigt viftade han inte på öronen åt mycket, trampade till och med på brunslocket ett par gånger, där är det nog mest jag som måste få till ridningen lite, backade som den kung han är i vinkel och vände runt i rutan som om han aldrig gjort annat. Bron kikade han på första gången, sedan gick vi över den i både skritt och trav utan problem. Vi övade också på soptunnan, ännu har vi inte lyckats slänga soppåse i den, men nu står han stilla och jag kan öppna och stänga locket på ett bra sätt. Duktig häst som fick lunch i transporten medan jag åt korv och kaka tillsammans med de andra i solen. Det är så himla kul att träningarna blir av och att vi blir ett gäng varje gång, nu blir det nog inte igen förrän till våren, men vi stänge dörren om bruksridningen för hösten med gott självförtroende och hopp om att ta ett kval till i vår.
 
Bruksvännerna
Söndagen blev en lång och seg där, somnade lite på eftermiddagen innan jag orkade åka till stallet. Men hann rida ut till vallen innan mörkret föll helt. Fokus var lite kondition och fart, men ändå i hyffsad form. Travade 3-4 varv ungefär och fick till det ganska bra, sedan galopperade jag lite på långsidorna, stod i lätt sits och försökte slappna av, Maxim tog det lugnt och lyssnade super på min röst, förhoppningen är att jag med sällskap ska våga trycka på lite till, men vi får se hur det kommer gå. Han blev ännu finare i traven mellan galopperna och tryckte på bra, avslutade med några galopp och travvolter och även högervarvet kändes ganska mjukt faktiskt. Min fin herr gul, vissa dagar är han helt enkelt bäst i världen.
 
Nya snyggtäcket fick komma på också
 
Eftersom det är mycket på jobbet denna vecka blev det en lugn ridmåndag, en sväng i skritt längs järnvägen barbacka i månskenet, invirade i reflextäcke och myste. Idag jobb på ridbanan inför morgondagens dressyrträning, Maxim var på och ville komma ut ur boxen, tack och lov inte så uttråkad att han skulle hjälpa till och mocka (vilket innebär att han ställer sig så nära han kan, gärna mellan mig och skottkärran och tar tag i grepen med munnen). Vi gjorde vår skrittuppvärmning med svaga skänkelvikningar på diagonalerna och försökte se Marithas linje framför mig så vi tvärade lagom mycket. Travade igång med volter och fyrkansspår, mest tänka framåt, sedan galoppera några varv också, öka på långsidorna och det börjar bli skilnad nu, dels händer det saker framåt när jag ber om det, dels har han en annan styrka att hålla galoppen även på volterna och jag känner att jag inte behöver hjälpa till så mycket. När vi kände oss varma gjorde vi lite övergångar på volten mellan skritt och trav, kvickare reaktion och duktig tycker jag, får se var domen från Maritha blir imorgon. Skänkelvikningar i trav sedan och fokus på min sits och vad jag egentligen håller på med, Herr Gul pinnade på fint och hade bra energi, han fattar uppgiften nu och är så nöjd när han gör rätt. Lite mer galopp blev det efter det, började i svåra högervarvet och kämpade på på voltspåret, han blev mjukare allt eftersom, men det är fortfarande tydlig skillnad, när jag avslutade med en kort stund i vänster var han så mjuk och fin att jag mest kunde sitta och njuta innan avtravningen, så vi vet vad vi ska sträva efter i allafall.
 
Det Poistiva: Fina gula
Det Negativa: Deadlines
 
So we stray strong together
 
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0