Pay and Jump och allt därefter

Förra onsdagen var det ju då dags för Pay and jump igen, vi var anmälda till två starter på 50 cm. Kändes lite stressigt i början eftersom vi var lite sena, men hann faktiskt värma upp bra. Borde kanske ha galopperat lite mer, men underlaget på framhoppningen var sådär så jag vågade inte så mycket. Hoppade båda hindren på framhoppningen en gång var, han kändes mjuk och fin om än inte så taggad. Inne på banan visade jag de hinder jag trodde skulle kunna bli ett problem och sedan var vi igång. Första språnget kändes väldigt bra och sedan var det väl lite av och på längs med banan. Mot hinder nummer 6 som stod på långsidan vid publiken tyckte Maxim att det var en bra idé att skygga och kasta sig för ett paraply (förmodligen var det orsaken) , första gången gick okej, men andra gjorde jag den långsamaste avtrillningen jag någonsin gjort. Upp igen och på hindret som han faktiskt tog denna gång och så var det bara sista hindret kvar som vi rev. Omladdning, mest för matten och så en runda till. Började med att trava på en volt flera varv där han skyggade första rundan och sedan lyssnade han bra. Lärdom: Visa inte hindren, visa publiken nästa gång, det är där farligheterna ligger påstår Maxim. Vi behöver mer fart för att det ska flyta bra, men vi tog oss runt och blev felfria denna gång!
 
<3
 
På torsdagen hade vi en sån där dag när matte egentligen inte ska rida, inser jag såhär i efterhand. Vi var inte ovänner, men helt enkelt inte riktigt samstämiga. Vi red i alla fall ut och tog oss över stora vägen för tredje gången någonsin. Fint att rida där och när jag hört mig för lite vart det är okej att rida ska vi utforska mer. En hel del galopp blev det, vilket var det som ställde till det lite. I traven var han superfin, men i galoppen fick jag ingen riktig känsla. Dessutom kunde vi helt plötsligt inte fatta höger galopp. Så det var vad vi fick lägga krut på.
 
Midsommarafton blev tidig morgon i stallet och tömköra en väldigt fin Maxim efter frukost, mjuk och lyssnade superbra, blev ungefär 20 minuter och så var jag väldigt nöjd efteråt. Åkte sedan iväg med halva gänget till sommarhagen. Maxim nyfiken och glad över äventyr. När vi släppte dem drog de andra (som känner hagen) iväg och Maxim hängde på, dock missade han nästan diket som gick tvärs igenom och höll på att ramla ner i det, räddade sig upp i sista stund och full fräs igen. Blev inte så mycket mer spring utan de lugnade sig snabbt och började äta. När vi hämtade dem igår verkade allt gått bra, hon som bor närmast hade undrat och varit lite orolig över den nya lilla ljusa hästen som hela tiden kom lite efter det andra. Lilla killen, inte så snabb mot långbeningarna... Han verkade nöjd i alla fall när vi kom och följde snällt med hem igen. Red till vallen en sväng och hade en fin tur. Skulle mjuka upp inför träningen idag och var beredd på att få jobba hårt, men efter lite skrittjobb med fyrkantiga volter blev han superfin och det höll i sig i traven också, övade lite serpentiner, öppnor och skänkelvikningar. Tog sedan lite galopp med fokus på fattningar och övergångar. Gjorde han också jättebra så han fick springa en långsida lite snabbare innan vi travade av och skrittade hem. Ledde hem på asfalten och han skötte sig super med de bilar vi träffade på.   
 
Alldeles för mycket mat tycker matte, alldeles lagom säger Maxim
Idag då så var dressyrträning inbokad med Sussie. Så skönt att vara hemma på ridbanan och slippa åka, då tar dagen i stallet inte fyra timmar utan stannar på ungefär de vanliga 2,5. I alla fall följde Johan med och filmade, får se om jag klipper ihop något framöver, det är otroligt nyttigt med film och se sig själv, men man blir väldigt självkritisk. Hästen går himla fint, men själv ser jag ut som en hösäck, så det blev en plågsam påminnelse om den där sitsträningen som jag måste ge mig på. I alla fall skrittade vi fram längs med järnvägen, Maxim pigg och glad, mest för att husse höll sällskap tror jag. Jobbade lite med små skänkelvikningar på tillbakavägen. På ridbanan sedan fick vi värma upp lite i trav först, ställa och böja på volten och tänka öppna på långsidan. Maxim fortsatte med att vara pigg och jag försöka att låta honom vara mer i fred då. Samma tänk i galoppen sedan med volt och sedan långsidor med öppna. Vi jobbade sedan lite mer i trav på volten, lite sluta-tänk och lite öka-minska volt. Och så galopperade vi med lite öppna/sluta tänk också, samt att vi testade lite förvänd galopp, svårt sa vi båda, men klarade det ganska bra, är ju inte så ofta vi testat, men mer ska det bli.
 
Det Positiva: Glad hest
Det Negativa: Myggbett
 
Love summer, even in sweden

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0