You and Me

Sammanfattning av den senaste drygt 1,5 veckan. Blev inte riktigt enligt plan förra helgen eftersom det var fullt med sandhögar av det nya underlaget på ridbanan. Så istället blev det fortsatt ridning i skogen, dock med lite mer fokus på att jobba i form och mjuka upp. Fredagen blev vila och så red vi fram och tillbaka längs med järnvägen på lördagen, övade på att använda magmusklerna och sitta ner i traven. Söndagen var matte seg, lång kväll med goda vänner och grillning på lördagen, samt någon konstig sträckning i ena benet sätter sina spår. Mot kvällningen kom jag ut till stallet i alla fall och vi red en sväng till vallen och jobbade. Superfin häst och så matte som fortsatte med sina sitstankar. Vi travade en hel del och så övade vi övergångar skritt-galopp, gick riktigt bra, så nöjd med oss. Och jag tänker på hur långt vi faktiskt kommit, jag och min bebishäst. Ibland kan jag inte förstå hur mycket vi lär oss tillsammans. Måndagen skrittade vi ut i skogen, jobbade lite på grusvägen och sedan testade vi ridbanan när vi kom hem, Maxim nosade på underlaget och verkade i övrigt gilla det ganska mycket. Åkte sedan iväg till sommarhagen igen och släppte honom där. På tisdagen övade vi på att ha betesreducerare, Maxim hävdar att hans stolthet är mycket sårad och blänger på mig när han har den på. Sedan puttar han demonstrativt ner mulen i marken och säger att det inte går. Han fick ha den kvar i alla fall och när stallkamraten kollat till dem senare hade han gått och ätit, så han kan ju. Veckan fortsatte sedan med ridturer i skog och mark. Onsdagen ägnades åt utforskning, vilket väl kanske gick sådär, Maxim var väl lagom road av att gå över kalhyggen om vi säger så, inte speciellt kul att försöka ta sig fram på stigar som inte är gjorda för hästhovar heller. Ganska lugn, men lång tur blev det, dagens djur blev en älg som tittade på oss från buskarna. Torsdagen var det dags att försöka hitta en lagom runda inför helgens tur med sällskap som var planerad. Eftersom jag inte kollat så jättenoga på kartan blev jag lite osäker, men tydligen ska man följa sina instinkter ibland för vi red precis som jag planerat. Ganska mycket skritt i skogen, trav när grusvägen tillät det och lite galopp på de ställen där vägen hade gräs i mitten. En timme lite drygt tog det för oss, så en alldeles lagom runda skulle jag vilja säga. Dagens djur var ett rådjur som vi störde mitt i maten på en skogsäng. I fredags gjorde vi något som tagit nästan 4 år att våga. Vi tömkörde i skogen i både skritt och trav. Fina, fina hästen skötte sig helt perfekt och jag kunde jogga snett bakom medans han sprang på i stadig form. Det var en så lycklig känsla kan jag säga att det är möjligt för mig att lita så pass på honom numera. Dagen efter, lördag, var det dags att rida igen, dock inte med matte, utan husse klev upp i sadeln, medans jag gav mig på att rida stora svarta. Det gick faktiskt över förväntan bra, han tyckte det var kul att gå i skogen och lyssnade hyffsat bra. Hade lite diskussion över att man kan stanna på vägen och inte tramsa ner i diken fast det kommer hästätande rishögar. Sedan kom Maxim för nära rumpan en gång så då var han tvungen att säga i från lite med bakhovarna, tack och lov träffade han inte. Vi skrittade och travade rundan från i torsdags, lite lugnare tempo eftersom stora svarta har känsliga fötter, Maxim och Johan galopperade en backe också. Stora svarta tyckte det var bättre att träna slutor än fatta galopp så vi gjorde så istället. Kan jag knappt fatta galopp på ridbanan med honom kanske det är lite övermodigt att försöka i skogen. Trevligt var det i alla fall, även om halsen framför var milslång och avståndet till marken lite väl högt. Förhoppningsvis blir det några fler turer framöver, stora svartas matte är hon som brutit benet så hon ville gärna att han skulle röra på sig. Söndagen ägnades först åt paddling, på kvällen åkte vi och hämtade hem hästarna till stallet igen. Maxim och jag tog oss ett pass på ridbanan och trots en lite stel häst gick det väldigt bra. Började med att jobba en del i skritten med skänkelvikningar och öppna, samt våra fyrkantiga volter som jag tror att vi börjar få koll på nu. I traven blev det en del serpentiner som uppvärmning och sedan testade vi lite öka/minska volt. "Jag kan!" säger han och jobbar på. I galoppen fokuserade vi först på lite fattningar från skritt, öppnatänk på långsidorna varvat med lite volter. Vi testade lite förvänd galopp på de enklaste vägarna och sedan jobbade vi lite med enkla byten, för han kändes så fin. Även det gick över förväntan, fattningarna från skritt är inga som helst problem, det är med övergången galopp-skritt vi behöver jobba på. Vi höll inte på så länge med det, utan travade av efter ett par lyckade försök. Igår var vi också på ridbanan, men hoppade denna gång. Byggde ett rättuppsående på mitten av ena långsidan, sedan två upphöjda bommar på diagonalerna på båda sidor om det, tanken först var att vi skulle komma i galopp, vända snett igenom och över bommen byta galopp för att sedan fortsätta på en båge över det rättuppstående och ut på andra diagonalen och byta över nästa bom, lite för komplicerat för oss ännu, men vi jobbade på lite andra sätt över dem istället. På mitten av den andra långsidan byggde jag en oxer. Vi skrittade fram längs med järnvägen först, travade på ridbanan med lite öppna tänk och så gick vi över de upphöjda bommarna några gånger. Han var ganska mjuk och fin redan från början, försökte mest tänka framåt, framåt och det börjar ge resultat. Jobbade även här över bommarna några gånger tills vi kände oss uppvärmda. Då började vi med bara det rättuppstående hindret från båda hållen, sedan tog vi det rättuppstående för att sedan gå ut på den diagonal och bom som kom efter, fick rätta galoppen de flesta gånger innan hörnet efter bommen, men mest mitt fel, måste vara tydlig med vart vi ska helt enkelt. Vi tog sedan oxern några gånger, första gången tvekade han och stannade, måste vara mer bestämd och hålla om där. Han rev också oxern en gång för att vi hade för dålig fart och han inte orkade utan tippade ner bakbenen, det rättuppstående föll också en gång, då kom vi för nära. Försöker lära mig avståndsbedömning lite bättre och några gånger fick vi till språng där jag ber honom hoppa av tidigare istället för att lägga in ett halvt galoppsprång till. Vi avslutade med att rida en liten bana, rättuppstående och ut över bom, runt över oxern, rättuppstående från andra hållet och ut över bom. Jätteduktig var han och nu håller han galoppen mycket bättre än tidigare och vi har lite mer fart, avslutade med ett toppensprång på det rättuppstående innan vi travade av och avslutade. Idag var det vilodag och så körde vi tillbaka dem till gräshagen också. Kommer bli lite uteritter där imorgon och på torsdag, sedan drar jag och Maxim hemhemåt för en weekend, ska bli superkul! Det Positiva: Mycket aktivitet Det Negativa: När det inte blir som tänkt Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0