Veckan med Maxim

Naturligvis kunde den härliga vintern inte stanna speciellt länge. Isigt och halt blev det istället. Vi försökte vara på ridbanan och tömköra i måndags, vilket gick sådär, jobbade mest i skritt, några varv i trav på en volt, men det var halt under så vi blev båda spända av det. I skritten blev han fin tillslut i alla fall. Tisdagen var promenad-dag, tänkte ta den längre promenaden vi brukar ta på en halvtimme ungefär, men halvvägs stod en bil och blockerade vägen och jag ville inte tränga mig förbi i mörkret, vi vände och gick hem i stället (och såg en skridskoåkare som körde kvällsträning med pannlampa, ytterst suspekt tyckte Maxim). Tog backen hemma några gånger upp och ner så fick vi in lite backträning båda två istället.
 
 
Alldeles innan ingångsättning, efter drya tre månaders skrittpromenader.
Onsdagen stod uteritt på schemat så vi red fram och tillbaka längs med järnvägen tre gånger, där var inte jättehalt faktiskt och ganska mycket snö så han fick pulsa lite. Mest skrittade och travade vi, några korta galopper blev det med fattningar från skritt, vilket han gjorde toppenbra. Red på vanliga tredelade bettet som försök, vilket kändes som ett misstag i början eftersom han blev väldigt tung i handen och "dragig" försökte jobba med mycket övergångar mellan skritt och trav samt sysselsätta honom i traven med lite små serpentiner och skänkelvikningar så att han inte bara ångade på, samt lätta av då och då så att han inte skulle få chans att lägga sig så tungt i handen. Sista vändan fram och tillbaka kändes väldigt bra och positiv så det går ju, bara att det krävs en del jobb att komma dit när han är så pass pigg.
 
Blev lite tillsnyggning av klippningen sedan eftersom vi förhoppningsvis (tredje gången gillt?) ska träna för tränare på söndag. Hoppas att det inte blir inställt igen. Känner mig så peppad på att komma igång. Håller på att strukturerar upp lite i stallet så att vi får lite av en nystart. Inser också hur mycket grejer jag har och hur lite plats för förvaring det finns. Saknar min garderob jag hade tidigare, funderar på att införskaffa en ny...
 
En dag när skridskoåkarna intog sjön
Till ridhuset blev det på torsdagen, lite med livet som insats, men det dit och hem kom vi och inte ben bröt vi heller. Det var inte så farligt på ditvägen, men sedan regnade det och blev blöt is, så ja, intressant att köra transport. Kom inte upp på stallplan på hemvägen (var tvungen att sakta ner farten eftersom de promenerade med hästar) och då orkade inte bilen. Så lastade ur och fixade allt innan jag gjorde nytt försök att komma in på parkeringen. Köra framåt ville den inte, men när jag backade ner på vägen igen och bak en bit så jag kunde ta fart kom vi upp tillräckligt för att jag skulle få plats att backa in till parkeringen. Bra för min backningsförmåga, men sådär kul att hålla på med halv tio i mörker, blåst och regn.
 
Passet då? Mja, inte det bästa vi presterat direkt. Men nyttigt på sitt sätt. Mycket på gång i ridhuset med islandshäst som galopperade så det dundrade i väggarna, vind som ven, snöras från taket, hund på andra sidan sargen och mamma som passade på att jogga och styrketräna medans dottern red. Men bitvis var vi tillräckligt fokuserade på varandra, skritten kändes bra, traven okej, lite spändhet hos oss båda. Galopperade lite också på stor volt, höger var himla trevlig, vänster stel, men okej. Annars försökte jag jobba mycket övergångar så som vi brukar och serpentiner för att mjuka upp.
tigt när det är isigt).
 
På fredagen blev det vilodag, men vi fick finbesök som ville se min fina häst och det ställde vi naturligtvis upp på. Väldigt allergiskt och lite hästrädd besök, men Maxim skötte sig exemplariskt, till både min och Johans förvåning. Han stod snällt en meter in i boxen med öppen dörr utan att försöka tränga sig på eller gå ut och snusade försiktigt på de utsträckta händerna. Lite av en ögontjänare eftersom jag fick höra att de haft problem med att få av honom täcket vid insläpp då han bråkat. Jag brukar tycka att min häst är världens snällaste och det är han oftast, men han är inte dum. Han testar gränser, kan ha gå över folk? kan han ta sig till maten fortare oavsett om en människa hänger med på släp eller inte? Han gör det inte speciellt ofta med mig längre, men han kräver sin ledare helt enkelt. Nåja förhoppningsvis går det bättre framöver.
 
Ge mif fluffsnön tillbaka!
 
Idag stapplade vi oss ut från gårdsplanen och efter 15 minuters skrittpromenad kom vi så pass ut i skogen att jag kunde sätta mig i sadeln också. Red på en av vallarna, vilket fungerade ganska bra. Pigg häst och denna gång hade jag pelhamet som nödbroms. Han gillar att leka ånglok lilla hästen medans jag tycker att han kan jobba mer med musklerna i bakbenen och ryggen än att springa så fort man kan och ligga ner i svängarna. Vi travade runt en hel del, fick in ett par korta galopper också. Nöjt frustande blev det till slut och lite lugnare tempo. Promenerade hem sedan, mycket nöjda med att ha lyckats röra lite på oss.
 
Imorgon är det träning hoppas vi på. Sand är beställt till vägen så vi kan komma från gårdsplan, återstår att se om vi lyckas. Men jag rider sist, så om ingen annan tar sig iväg så behöver jag ju inte föröska.
 
Det Positiva: Mysstunder
Det Negativa: Stenhård is.
 
Djupa andetag

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0