Ridhus

Åh, för första gången på typ ett halvår åkte vi och red i ridhus Maxim och jag, i onsdags. Lite diskussion över om vi verkligen skulle åka transport hade vi, men tillslut blev han övertygad om att det var rätt väg att gå. Inte så konstigt, då vi inte åkt sedan vi hämtade hem honom från Ultuna i mitten av september. Hittade gjorde jag också och det tog väl tio minuter att ta sig dit ungefär. Blev visad runt lite först och fick se hur det fungerade, fint ridhus var det, mer än 60*20 långt så gott om plats och lyxigt nog var jag själv också. Maxim tyckte att det var enormt spännande med det nya stället, så efter att vi sadlat ledde jag runt honom lite så han fick kika på alla "farliga" saker. Sedan jobbade vi en hel del i skritten, mest för att vi båda skulle slappna av, med en del serpentiner och skänkelvikningar. I traven jobbade vi mest på en större volt och försökte mjuka upp den stela kroppen, extra kämpigt i vänster varv, som inte riktigt ville släppa, lossnade lite bättre då jag red lite med bogen in på fyrkantsspåret senare under passet. Annars som sagt en hel del jobb på större volt, jobbade lite med övergångar till skritt och till halt, ökade och minskade även volten och försökte oss på lite tempoväxlingar. Förutom att hon där uppe måste lära sig rida igen och han där nere måste dämpa sig lite och använda sin energi bättre så gick det relativt bra tillslut. Som sagt, kämpigt i början och han la sig en del i handen, men när jag lättat av några gånger och han förstod att han skulle bära sig själv blev det bättre. Vi galopperade även en liten snutt. Även det på större volt och där tyckte jag det var skillnad mot för i somras, han känns starkare på något sätt och har mycket lättare att bära sig även i galoppen, högervarvet var riktigt trevligt och vänster inte alls lika stretigt som jag har minne av. Jag tror att galopp-passen med pelham ute i skogen där han bjuder så mycket mer framåt och jag får fatt på honom mer, verkligen har hjälpt. Det är min teori i alla fall, eller så var det helt enkelt bra med tre månaders skrittpromenader... Varma och svettiga blev vi båda två. Maxim fick lyxåka hem med två täcken i transporten, sitt nya Bucas-täcke med superandning (som numer har visat sitt pengavärde) och ett fleece med hals över. Fick stå i stallgången en kvart när vi kom hem, stretchade och borstade lite och så var han torr, varm fortfarande, men torr så kunde med gott samvete ta bort fleecetäcket så han bara hade sin pyjamas. Kvällsfodrade och så fick han hela dagsransonen av mash, i perioder dricker han lite dåligt tycker jag, men nu vet jag i alla fall att han fick i sig lite efter det lite hårdare passet (han får ca 4 dl i ca 4 liter vatten).
 
Träningsvärk som tusan fick jag efteråt, men på rätt ställen (rygg/mage) men vi (okej jag) har en lång väg att gå om vi ska nå de mål jag satt upp för oss (vilka kommer i ett inlägg inom en snar framtid).
 
Därför trotsade vi vädrets makter (som alla varnade oss för) och gav oss iväg även på torsdagskvällen. Egentligen skulle vi ha tränat, men då det var varning för halka flyttade vi det till söndag (som också blev inställt tyvärr) istället. På kvällen hade dock det mesta smält undan så jag vågade mig iväg (en stallkamrat bor nästan vid ridhuset och åkte hemåt innan vi gav oss av och skulle ringa om det var glashalt). Men det gick bra tycker jag, så länge man kör med förnuft så. Maxim betydligt lugnare vid lastningen denna gång, fick åka med sadel i transporten också och det gick bra, väldigt smidigt. Själva med musiken även denna kväll, släpade fram två bommar på mitten av vardera långsida, la upp den ena på sockerbitar, lite livat ska man ju ha det tänkte jag. Maxim var inte lika stirrig, men trampade på bra i början. Skrittuppvärmning först på långa tyglar, sedan plockade jag succesivt upp dem och började jobba på fyra serpentinbågar över hela ridhuset, väldigt mycket mjukare häst än på onsdagen. Travade igång och varvade fyrkantsspår med stora mittvolten i båda varven, rak häst på rakt spår och böjd häst på böjt spår. Galopperade gjorde vi också på stora volten i båda varven och så tog vi bommen på marken ibland. Svårt och jobbigt sa Maxim och blev andfådd lilla hästen. Hoppas så på bättre underlag ute snart så vi kan konditionsträna. Vi gick tillbaka till trav och övade lite uppridningar och halter och så avslutade vi med lite serpentiner och springa över den upphöjda bommen några gånger också. Han var trött sedan, 45 minuter blev det ungefär denna gång och man ska ju sluta när det går bra.
 
Fredagen blev det vaccinering, så åkte ut på lunchen och fixade allt och så fick han vila denna dag. På lördagen gick vi en timmes skrittpromenad bort till backarna, halvvägs dit började snön yra i luften och den har inte slutat sedan dess känns det som. Därför blev även dagens träning inställd, tog då vara på dagsljuset och nysnön och red till vallen. Travade ganska mycket, både hela varvet runt och på en volt för att försöka få någon styr på det hela. Ibland har vi lite skilda åsikter om hur fort saker och ting ska gå. Sedan galopperade vi en del på volten också i båda varven, sjukt jobbigt i vänster tyckte herr gul, men i höger var han superfin och rullade på så himla fint, kände att jag kom ner i sadeln, slappnade av och bara hängde med där ett tag, så härligt. Vi avslutade med att galoppera långsidan bort i lätt sits och jag lät honom springa lite snabbare, sedan travade vi den andra långsidan tillbaka och skrittade hemåt igen. Så nöjd med min dag, hoppas nu att snön ligger kvar en stund så vi får njuta lite mer av den.
 
Tyvärr blev det ett bildlöst inlägg. Kameran och datorn kommer inte så bra överrens just nu. Jobbar på en lösning för jag har med mig den till stallet nästan varje dag så bilder finns det.
 
Det Positiva: Snö
Det Negativa: Låt oss träna!
 
Rör oss framåt med stormsteg

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0