Moving forward

Då ska vi se vart vi är någonstans. Förra fredagen blev en promenad och sedan vila på lördagen så vi var iväg och åkte skidor istället. Väldigt kul och jag ramlade betydligt mindre denna gång, två gånger i backen och två gånger ut ur liften (när jag skulle hoppa av).
 
På söndagen blev det många timmar i stallet på eftermiddagen, solen sken och vi tog en långtur nästan hela vägen bort till ridhuset. Underlaget var bra och vi kunde trava och galoppera massor i backarna på vägen dit och hem. Maxim tyckte det var superkul och jag också! Sedan var det såklart jobbigt också, men han orkade faktiskt hålla farten ganska bra även på de brantaste ställena. Nöjd med att jag tog chansen att rida för nu är det nog isigt igen. Det är som sagt en hel del backar, lite upp och ner hela tiden. Körde trav eller galopp uppför och så skritt nedför så blev det ganska bra intervaller. På slutet var han så i gasen att han ville springa fortare nedför också, men det tyckte jag var lite överdrivet. Smög också på ett par skidåkare som hamnade framför oss sista biten på hemvägen, han var väldigt konfunderad i början, men sedan insåg han nog att det bara var människor.
 
Måndagen blev longering i djupa snön på ridbanan vilket gick bra, han fick springa lite lös på slutet också, inte jättesugen var han, men när jag också försökte springa så hängde han med. På tisdagen hade vi vilodag och Johan åkte till stallet och fixade. Och på onsdagen red vi fram och tillbaka längs med järnvägen igen, två gånger. Skritt/trav dit, trav hem och så galopp fram och tillbaka. På bortvägen galopperade han lugnt och fint, jag kunde stå upp i lätt sits och bara njuta. På hemvägen galopperade han också fint, men det gick i lite för hög hastighet för mig så där satt jag mer ner i sadeln. Han är bra på att lyssna på förhållningar, men "glömmer" efter två språng och sätter fart igen. När vi kom hem travade vi fem minuter på ridbanan i lite volter och serpentiner bara för att ställa igenom lite.
 
Ikväll har vi varit i ridhuset. Och även om stallkvällen ofta blir längre än tre timmar lång dessa dagar så är det så värt det. Tyvärr var vi inte ensamma så ville inte ta fram bommar och leka med, men det gick bra ändå. Fokuserade mycket på galoppen vilket vi gjort på sista tiden, men det känns att det gör nytta och verkligen lossnar. Det kom och gick lite hästar och mitt i kom en häst lös, men Maxim höll fokus på mig ganska bra, var lite instängd i början och skulle kolla, men tror det var för det var en ny islandshäst (en fin fux) som han aldrig sett förut och som var lite i gasen.
 
<3<3<3<3
I allafall efter framskrittning både för hand och lite skrittjobb i sadeln och lite värmning i trav under lättridning och volter/serpentiner, gav vi oss på galoppen igen. Jobbade en hel del med volter, men försökte varva med lite fyrkantsspår och öppnatänk också eftersom det verkar hjälpa så bra. Sedan övade vi på fattningar från skritt också han var inte riktigt så framme som han borde, men vissa gånger blev det ändå riktigt bra och andra med mer fördröjning. Och nu plötsligt blev det tid över för lite lek också, tidigare har ju galopparbetet mest varit för att få honom mjuk, ställa sig och böja sig i sidorna, nu när han gör det efter lite uppvärmning och det finns krafter kvar kan man plötsligt börja jobba med annat också. Så vi testade förvänd galopp (som vi misslyckades kapitalt med på första Sussieträningen), började med snett igenom och sedan mest glida ut tidigare på fyrkantsspåret och hålla galoppen fram till hörnet (tänkte att kortsidan var lite överkurs denna gång) och det var ju inga som helst problem, så vi körde på med den väg som är i LA:1, man vänder halvt igenom i galopp och går ut på mitten av kortsidan och så håller man galoppen fram till hörnet. Jojo, tydligen gick det också bra, supernöjda med oss båda travade vi av och han var så otroligt fin, mjuk åt alla håll och kanter. Bästa hästen helt enkelt! För övrig knuffade han ner mig från rampen när vi skulle lasta och åka till ridhuset i sin iver att komma in. När vi åkte hem var det också bara att skicka in honom. Så otroligt tacksam och glad över att den tid och det arbete man lägger ner betalar sig. Han gör mitt liv så underbart roligt.

Det Positiva: Gula luddiga öron som lyssnar
Det Negativa: Is
 
Min favorit för alltid

Over and Out
 

Kommentarer
Postat av: Elinor

Den där bilden är lätt värd att framkalla! Den är så fin! <3

Svar: Den ligger i en mapp på hårddisken som heter "framkalla", man ska bara ta tag i det också...
Matilda

2015-02-16 @ 17:28:55
URL: http://ellenelinor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0