Uteritter och Pay&Jump

Hur kan det redan ha gått en vecka sedan jag skrev senast? Tiden går fort när man har semester helt enkelt. I allafall, efter träningen förra onsdagen blev det tömkörning på torsdagen en sväng bara för att mjuka upp lite och inte stelna till, han var fin och matten orkade väl springa med ungefär 100 meter i traven, konditionen är som sagt på en pinsamt låg nivå. Fredagen blev det vila eftersom jag inte kom upp som jag skulle och åkte en sväng till Stockholm efter lunch, lika bra så blev det en vilodag den veckan också.
 
Lördagen var vi ute på tur med stora svarta, red vår "runda" la in några streckor med trav, men skrittade annars mest, samt tränade på våra övergångar när vi behövde komma ikapp. Inte den bästa känslan, stelt och tråkigt helt enkelt, så fick jobba en del för att avsluta något så när. I söndags red vi hem till stallet, vilket gick bra mestadels, förutom när vi nästan började bråka. Han blir lite jobbig ibland när man inte gått så många gånger på en väg och ska stanna och "bli rädd" för saker som han normalt inte reagerar på. Kände att det började gå utför så ledde en bit förbi hästgården med nordsvenskar. Bara för att bryta tveksamheterna han höll på med. När vi kom hem red vi på ridbanan några varv i trav, fortfarande lite stel, men blev lite bättre i allafall.
 
Måndagen ställde jag upp några hinder och galoppbommar. Blev inte ett så strukturerat pass som jag hade velat, men det blev några skutt i allafall. Hade galoppbommar på mitten av långsitorna och så två rättuppstående ut på vardera diagonal. Jag måste verkligen ta tag i det här med hinder och bommar nu och träna under hösten, vi behöver galoppera, galoppera och åter galoppera känner jag. Det är mycket mycket bättre än tidigare, men ändå så fattas det, både styrka och rutin.
 
Tisdagen promenad med kompisarna i stallet eftersom jag var för trött för något annat upptäckte jag när jag kom till stallet. Igår blev det utflykt med nämnda kompisar, Almunge hade Pay and Jump så vi åkte och red två 50 cm rundor. Strategin var att visa långsidan med publik och strunta i hindren, naturligtvis ägnade vi då första rundan åt att kolla in hindren inför varje språng istället. Blev väldigt av och på, piloten lite före och lite efter i nästan varje språng, travinslag, morrningar när han funderade på att smita omkring, men runt kom vi, felfritt till råga på allt, ibland krånglar han sig över med benen på rätt sätt. Nästa runda, så mycket bättre, bättre fart, bättre galopp, bättre med över hindren. Det är ju då tusan att piloten ska sluta rida mitt över sista hindret, störa honom och så tappar han bakbenen och får med sig en bom. Men, mer träning behövs som sagt, vi tar det i vår takt och tar oss sakta uppåt, målet är att våga oss på 70 cm i slutet av hösten. Mer träning hemma och träna på fler hinder i följd är en av grejerna.
 
Det kommer blien rolig höst känns det som, mycket som vi ska göra, men så mycket roligheter, nu satsar vi, fullfart mot nästa sommar och målet då är FjordSM i Örebro.
 
Det Positiva: Min gula hoppehäst
Det Negativa: När man glömmer bort hur man rider
 
So many ways to go

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0