Platt fall

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt och trott. Och jag börjar bli trött på att inte få till det på tävling. Det kan kännas så jäkla fantastiskt hemma och på träningar också för den delen. Men på tävling blir det sällan så bra som jag ser i min vision innan. Visst kan delar av programmen blänka till, men hur gör man för att rida på samma sätt, få det att stämma även på tävling?

Nåja, helgens tävling var det mycket som strulade och gick fel redan från början, så såhär i efterhand när jag tänkt igenom och analyserat höll vi ihop det hela ganska så bra. Det började nämligen redan hemma i stallet. Numer är Maxim van vid att få sitt kraftfoder i krubban inne och sedan gå direkt ut till höet som väntar i hagen. Han är en rutinhäst så när han fick hö inne och alla andra fick gå ut visste han naturligtvis att något var på gång, när jag tog av pyamasen och borstade honom och sedan satte på transportskydd vandrade han runt runt i boxen och kändes allmänt upphetsad/stressad. Lastningen krånglade också, eftersom jag blivit stressad av hans beteende. Tillslut var vi iallafall inne och kunde åka iväg. Hittade fram gjorde vi också och fick parkering längs bort så jag kunde i lugn och ro ha transportdörren öppen så han kunde se ut och sedan även göra i ordning honom på den sidan transporten och ha honom bunden då jag var själv denna gång. Ledde fram honom ute på en ridväg vilket var skönt, han var lugn och verkade ta det hela med ro. Sedan hade vi sönder tränset lite, men det gick tack och lov att laga, men ytterligare ett stressmoment att hantera där i några minuter.
 
Började rida fram lite på ridbanan, han kändes bra och rätt så mjuk redan från början. Här har jag i efterhand insett att jag inte ska nöja mig med bra, utan även om han går bra fram på framridningen måste jag rida på ännu mer och väcka honom ännu mer. Nu nöjde jag mig med att vara nöjd och då blir han inte framme ordentligt för skänkeln helt enkelt. Tiden var ändå ganska bra disponerad denna gång, han kändes bra även i collectingring och inne på banan spanade han inte speciellt mycket, blommorna var okej och även domarbordet, spanade lite på läktaren då några reste sig där.
 
Programmet var LB:2 vilket vi ridit förut. Känslan efteråt var ganska neutral. Han gjorde allt han skulle, lite tidiga avbrott bara och jag hade svårt att hålla igång honom ibland. Tror att även jag var lite loj i min ridning för dagen. Men energin saknades ganska så rejält, återigen, vilket för med sig att han hamnar bakom lod och hela ritten blir liksom mjäää. 54% blev det, vilket kändes rent ut sagt skitdåligt. Dock verkade domare rätt så sträng för vi slutade ändå 18 av 27 startande, eller sträng och sträng, fler på vår nivå kanske man ska säga. Verkade, av det lilla jag såg en hel del som var ute med sina yngre hästar, vissa blev spända inne på banan och vissa ville som Maxim inte gå fram ordentligt.
 
<3

Nåja, nu är premiären gjord på de uppländska tävlingsbanorna, nu är det bara att fortsätta. Kände ju ingen på tävlingsbanan (förutom en funktionär som är medryttare på Maxims boxgranne), men fick höra från flera håll hur söt min fjording var. Vilket ju är kul, men jag vill ju helst att han ska vara mer än söt... Fick också en imponerad blick av en äldre man då jag efter inpackande av Maxim (vilket gick på 5 sekunder, rätt in bara) och hämtning av protokoll skulle ta mig från parkeringen och var tvungen att backa rätt så långt i s-form. Och om jag får säga det själv gjorde det hela ganska bra, fick krångla lite i början, men när jag väl knixat ut transporten och bara skulle backa båkåt och svänga in på en sidoväg för att vända runt, var det lätt som en plätt. Börjar även få koll på hur jag ska köra för att parkera in transporten på bästa sätt på dess plats vid stallet. Nu laddar vi om istället. Ska verkligen försöka boka in någon dressyrträning innan nästa tävling som är om en månad. Förhoppningsvis blir känslan lite bättre där.
 
Idag så tog jag mod till mig och anmälde till brukstävlingen om två veckor också. DM för Uppland, men det var okej att jag var med också, även om jag fortfarande tillhör Östergötland tror jag. Vi får väl se, ska bli spännande att se hur de bygger här. Håller just nu förtvivlat på att leta saker man kan träna brygga med. Blev överlycklig när jag kommer in på stallplanen ikväll och där står en stor grön monster-gödselvagn. Man kunde inte kliva av och på på den, men väl gå väldigt nära och i Maxims fall misstänksamt nosa på den. Attackerade också en del soptunnor och sandlådor (sådana där plastboxar med sand som står längs med vägarna ibland) för att han i allafall ska vara okej med att gå fram till konstiga saker. Om jag kommer av och på från en konstig sak är ju ett annat problem. Annars så hade vi mys-måndag, rykt i boxen knaprandes på hö och en långpromenad. Tror vi var ute närmare en timme på upptäcktsfärd. Maxim suckade nog lite inombords när jag drog ut honom i skogen och skulle hitta stigar som inte fanns, men följde snällt med, även om han i sitt tycke inte alls fick äta så mycket som han hade önskat. Tror vi kommer kunna göra en riktigt fin liten runda efter mina upptäcker idag i allafall, en sådan där lagom vardagsrunda, i princip utan trafik. 
 
Det Positiva: Min hjärtehäst oavsett
Det Negativa: Lär dig rida för tusan!
 
You still make me smile every day

Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0