Bland grankottar och skogstroll

Det blev ingen uteritt med  stallkamrat i tisdags som planerat, det är så ohyggligt varmt så hon bestämde sig för att hoppa över ridningen. Men hon beskrev en väg för mig som lät relativt enkel så den tog vi. Maxim tyckte det var spännande att vara på upptäcksfärd, speciellt om den inte innefattade att han skulle bestiga ett stenröse. Nej, här var det grusväg som gällde. Kilometerlånga grusvägar kan tilläggas. Tyvärr lite hårt och stenigt just nu, men jag så framför mig i vinter när snön ligger vilken otrolig träningsmöjlighet de utgör. Den grusväg vi valde att följa var rätt så backig, eller rättare sagt var det ett mindre berg man skulle upp och sedan nedför. Backträning är ju himla bra så, som sagt såg oss forsa fram i snö både uppför och nedför backarna för min inre syn. Eftersom jag inte visste hur långt vägen sträckte sig så vände vi efter jag vet inte, 20-30 min på den och gick tillbaka. Skrittade mestadels, med fokus att han skulle trampa på och jobba fast det var skritt. Travade där det kändes okej, i början väldigt fritt, men på hemvägen krävde jag lite tempoväxlingar och mer samling. Tog en avstickare och galopperade lite också, även här lite tempoväxlingar, mest fyra fram, fyra bak. 1,5 timme var vi ute, båda trötta och svettiga när vi kom hem så för tredje kvällen i rad fick han bli avspolad. Hade kvällsfodringen och nattning av katterna också, vilket gick bra. Det mest dramatiska var när han stannade och kände en lukt (samma ställe både dit och hem) och när vi nästan var hemma och det var en otäck vattenspridare som levde om. Hoppade av och ledde sista biten då, var ändå nästan hemma. Fick gå tillbaka själv sedan och skotta bort bajs som han strött ut precis vid ett hus.
 
Onsdagen blev det vila, jag hade morgonen så fixade allt då och hade en hästledig kväll. Vilken jag tog vara på genom att somna fullt påklädd ovanpå sängen och vakna halv fem på torsdag morgon. Och inte ha gjord nästan något av allt det jag skulle. Livet blir sällan så som man planerar. 
 
Planen var ju att vi skulle träna på torsdagen, men det blev inget med det denna gång tyvärr. Vi tränade själva istället. Mycket övergångar stod på schemat och han var duktig, trots att det kom en till häst så fokuserade han bra på mig, han är inte där han varit när han varit som bäst i vår, men det har lossnat bra på bara dessa två veckor han varit igång igen så jag är positiv till att vi ska vara relativt redo för tävlingen om 1,5 vecka. Sedan måste matte på allvar börja rida mer utan stigbyglar och lära sig sitta ner i sadeln.
 
Fredagen hade jag morgonen, han fick vila, det skulle hinnas med att installera bredband hemma också innan jag åkte itll jobbet och efter jobbet åkte jag till Linköping och hämtade Johan och lite mer saker. Lördagen blev det en kort, men intensiv tur, trav fram och tillbaka längs med järnvägen och sedan vända och ta samma sträcka i galopp, sedan hittade vi en skrittstig genom skogen som blir utmärkt att skritta fram/av på.
 
Jag ägnade sedan resten av lördagen åt diverse ikeashopping och matinköp, mot kvällningen fick vi besök av bästa kendovännerna från Linköping, grillade, åt mängder med mat, tog en promenad i skogen och hade det allmänt trevligt. Idag på förmiddagen var vi in till Uppsala och kollade runt lite, innan det blev en svettig kendoträning tillsammas, mer om den senare.
 
Maxim fick en tur på kvällskvisten, valde en av de andra grusvägarna jag spanade in, travade nästan hela åt ett håll i vad som kändes som en evighet, sedan galopperade vi tillbaka, lite inslag av skrittpauser då och så byte av galoppen. Ganska härlig tur, även om jag känner mig ganska trött och tung i huvudet. Imorgon får vi se om vi orkar med att hoppa lite mot kvällningen, det är i allafall planen, sedan lugnare tisdag och onsdag.
 
Det Positiva: Skogsvägar
Det Negativa: Mygg
 
I will live for you

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0