Kataträning

Eftersom Maximens vilodag inföll så lämpligt, klämde jag in lite kendoträning mot kvällningen också. Kataträning rättare sagt. Vi försöker så gott vi kan att få någon sorts regelbundenhet med det hela, men det är svårt, jag orkar inte alltid, har inte så mycket tid över och så ska man försöka pussla med andra människors scheman också, men nu fick vi till det lite, så ska försöka att fortsätta, det är ju kul med kata.
 
Denna gång gick vi inte ut på stora listan heller, lite medvetet val, talade om att vi skulle träna i den facebookgrupp vi skapat för ändamålet där inte så många är med ännu (ska göra reklam för den på stora maillistan när terminen drar igång), det kommer nämligen inte så många och de som kommer ofta tränat en del kata innan så man behöver inte gå tillbaka till grunden. När det är en mer blandad grupp så har vi i och för sig delat upp, men då behöver man ofta hjälpa till lite mer och både jag och Lollo behöver ju träna katorna själva också. Så för vår del blev det ett bra pass, om något inproviserat och flummigt. Vi gick ut hårt och körde 1-7 på en gång, roterade några gånger så man fick köra i båda rollerna och sedan försökte vi tillsammans diskutera lite mer detaljer i 6:an och 7:an och öva på dem lite mer. Det gick hyffsat bra för egen del (och för övriga i rummet också tyckte jag mig se), dock tror jag att vi behöver en omgång med detaljstudier snart igen, även om jag och Lollo tillsammans lyckades besvara eller resonera fram till något slags svar så skulle det kännas lite bättre att vara lite mer säker på detaljer. Jag måste komma ihåg att anteckna direkt efter passet nästa gång då Anders kör sina genomgångar helt enkelt.
 
Så när vi hållit på en timme så tänkte vi gå hem, men två stannade kvar och körde Jodo (vilket de gjorde när vi kom till dojon också, undrar hur många timmar det blev i Dojon denna kväll, med tanke på att det var 1,5 timmes Iaido som väntade senare på kvällen också, galningar). Och både jag och Lollo kände oss sugna på kortsvärd (så vi inte glömmer vad vi lärt oss), så vi körde en halvtimme till med kortsvärd och gick igenom alla tre katorna, med hjälp av bådas minnen och Lollos platta med nedsparade katafilmer lyckades vi faktiskt klura ut det och genomföra alla tre katorna, utan att hitta på egna steg, det kanske inte var det vackraste och lite vingligt på sina ställen, men det tar sig! De är roliga också när man väl får koll på hur man ska handera det korta svärdet.
 
Nu blir nog nästa träning på söndag, då är det dags för gradering, får se hur mycket träning det blir av det hela, vet inte riktigt hur planen ser ut, men kanske kan vi klämma in lite kata och hugga någon som kan hjälpa oss med kortsvärdskatorna, jag är motiverad nu till att få in dem i huvudet.
 
Det Positiva: Att träna och träffa vänner
Det Negativa: Ingen egentid idag...
 
Må bra inombords

Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0