Dressyr i ridhus

Idag var det vanlig vilodag, men igår så körde vi på i ridhuset och efter två dagars uteritter hade han fortfarande gott om energi kvar. Så vi kör på med den här planen ytterligare ett tag, den verkar fungera. Var rätt så kallt så skrittade en bra stund, jobbade även lite i skritten med lite uppmjukande volter. Sedan travade vi fram några varv utan krav och sedan stora volter till en början och serpentiner med lite mer krav när han började komma igång. Sedan jobbade vi lite med tempoväxlingar i trav och att han inte skulle lägga sig i handen. Gjorde några riktigt bra halter där han stod balanserad och även några fina igångsättningar till trav från halt. Ökningarna var sådär för dagen, några halvbra, men känslan fanns inte riktigt där, tror att jag var lite slarvig med att samla upp honom i hörnpasseringen innan, ska tänka mer på det till nästa gång. Jobbade lite med galoppen också, mest med fokus på fattningarna i början och när jag gör rätt så blir det himla bra, vi travade kortsidan, fattade i hörnet, galopperade ett varv på stora mittvolten och så avbrott innan kortsidan igen, några gånger lade jag in en travvolt på kortsidan för att få bättre koll på honom. Travade sedan ytterligare lite, gjorde någon skänkelvikning, men kände mig rätt så nöjd så travade av honom, han kunde hålla fokus hyffsat på mig, trots att vi fått sällskap i ridhuset, dock gillade han inte att de lade andra saker än mattes jacka vid dörren, herregud, ett hästtäcke, det kommer att anfalla mig!! Vanedjur alltså...
 
Precis som denna dag i somras leker vi nuför tiden riktigt dressyrhäst med vita benskydd lite då och då.
För övrigt verkar det som om det inte behöver kvalas till de öppna klasserna på årets Fjordhäst-SM, så i dagsläget ser det ut som om vi kommer åka. Detta gör också att jag nog får planera om i tävlingsplaneringen lite och försöka att vara lite smart och hålla antalet tävlingar till lagom.
 
Det Positiva: Energi
Det Negativa: Matte är också ett vanedjur
 
Goals to reach

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0