Jump Club

Lite halvstressigt idag, förstår inte varför det plötsligt ska finnas så mycket att göra på jobbet just de dagarna jag ska iväg och rida tidigt för Lena. Vi testar att rida på tisdagar några veckor nu istället så får vi se vad som händer sedan.
 
Maxim var lite upprörd när han inte fick äta lite hö innan, men som sagt var det lite stressigt och han klarar ju sig bra ändå. Han var i allafall pigg och glad väl nere i ridhuset, värmde upp lite i skritt och trav medans lektionen innan avslutade och sedan galopperade vi lite också medans Lena byggde fram. Hoppning igen! Vi fortsätter bygga självförtroende, denna vecka blev det två hinder på ena långsidan med två galoppsprång mellan, ett snett igenom och ett på den andra långsidan. Vi fick värma upp med att rida det rättuppstående enkelhindret från båda hållen med en hjälpbom framför och sedan samma sak med oxern snett igenom. Jag måste försöka få en känsla för när galoppen är bra, när jag inte behöver driva utan bara hålla om och låta honom gå, det blev lite hipp som happ med det, idag, ibland väldigt bra och ibland kom han lite nära och då blev hoppet flakt. Och vänta in honom när han hoppar så jag inte skyndar på det hela onödigt mycket och vi kommer i otakt. De två hindren på andra långsidan gick bra när vi fått upp farten, jag ska försöka att jobba med att han inte ska vara tveksam det är nya hinder, han är inte jättetittig, men vill gärna undersöka lite.
 
Fjordinggänget <3
Vi hoppade liten bana sedan också, först rättuppstående, snett igenom och så de två på långsidan, sedan bytte vi varv och gjorde tvärt om en gång. När vi ska landa i höger galopp så blir det oftast rätt på en gång, medans jag fick rätta någon gång när vi skulle till vänster. Fick till några fina språng över de två hindren med två galoppsprång i mellan, vi kom båda rätt samtidigt liksom. Kände mig inte så orolig eller nervös denna gång heller, lite det allra första språnget och det första på oxern, men vi jobbar med att matte också ska gilla fart och fläkt och vilja hoppa mer, Maxim gillar det i allafall mer och mer verkar det som. Lena tror att han snart kommer börja suga tag mer i hindren, han håller ju fortfarande på att hitta tekniken lite och tänker ganska mycket när han hoppar, men jag är så glad att det går så bra och med så stora framsteg som det gör. Inte riktigt vad jag trodde där i början med min rädsla och hans lite klumpiga fötter. Men med Lenas hjälp klarar vi allt känns det som.
 
Imorgon ska vi ut en sväng mot kvällningen och på torsdag blir det att ta fram transporten igen och åka till Mantorp för Pay and Ride dressyr, det känns kul!
 
Det Positiva: Bra känsla
Det Negativa: Viljor
 
I see you, do you see me?

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Ella ~ allroundponnysarna

Åh jättesöt ponny på bilden!!!

2014-02-20 @ 15:40:57
URL: http://allroundponnysarna.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0