Programridning

Hemma från Lenaträning nu. En träning som bestod av programridning och delar av program, framförallt försökte vi öva lite extra på det vi har svårt för, tempoväxlingar, övergångar och att piloten inte ska smacka (utan driva med skänklarna istället) samt verkligen rida nyanserat och varje moment för sig.
 
Vi höll oss i ridhuset idag eftersom det är rätt mått där och bokstäver att följa, dock är det varmt och kvavt, men det gick ganska okej ändå. Okej, bitvis gick det mer än okej. Vi glimmar till båda två ibland bara vi koncentrerar oss på samma sak samtidigt. Det känns bra inför helgen och jag hoppas att jag ska kunna fokusera ordentligt och rida likadant inne på banan.
 
Började med att jogga runt och försöka väcka honom med lite tempoväxlingar, vi övade ganska mycket sådant i början, när vi kom igång lite mer körde vi snett igenom, jag skulle minska traven i hörnet och sedan verkligen skjuta iväg när han var rakriktad, hålla i handen och lirka och inte tappa kontaketen, några blev riktigt fina och vi började få kläm på det hela. Övergångarna till skritt blir bra så länge jag är med och planerar och rider så där är det mest mitt huvud som ska hänga med. Övade att svänga in på mitten av kortsidan också och göra halt vid X, några blev väldigt bra, men jag måste bli bättre på att hålla kolla på vart jag ska göra halt, axlarna vid bokstaven! Sedan vilar han väldigt gärna ena bakbenet i halten, vet inte riktigt varför. Uppridningarna som vi tränat en hel del på sitter nu riktigt bra, Lena säger att han är väldigt rak och fin och jag tror att det är för att jag tänker på att trampa ner lite extra åt vänser så att jag sitter rakare. Kul att träningen ger utdelning.
 
Vi red igenom LC:2 en gång sedan, det gick bra, första övergången var lite hastig, men annars blev det ganska så bra. Kände lite att det inte var riktigt så nyanserat som jag ville och att jag inte planerade som jag borde, men helt klart godkänt. Sista travlängningen kändes jättebra!
 
LB:1 sedan, första gången vi visar den för Lena och andra gången vi rider den. Det gick bra, serpentiner är ju något vi gillar och är ganska bra på, den ökningen i skritten blev också bra, tänkte på att korta upp innan så att det syntes lite skillnad, han har ju en fin skritt lilla pållen. Sedan galoppen då, volterna blev lite stora, men det får jag leva med. Mellangaloppen snett igenom gick bra, ska försöka komma ihåg att sikta lite framför bokstaven så att jag får mer hörn att passera efteråt. Fattningen i höger blev lite sådär, jag stressade lite för mycket, men när vi gjorde om den och koncentrerade oss på av vi skulle göra så blev den himla fin.
 
Nöjda alla tre så avslutade vi där, Maxim var så varm och svettig att det blev lite avsvampning i stallet och sedan käka lite i boxen innan han fick gå ut igenom. Imorgon natt får han sova inne, förhoppningsvis blir det lite extra energi då.
 
Det Positiva: Ögonblick
Det Negativa: Tomhet
 
Fields of gold

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0