Brukstävling ÖFF

Lång dag går mot slutet. Trots gråmulet väder och regnstänk har dagen lysts upp av alla fina bruksekipage det här länet kan erbjuda.
 
Vi startade dagen med att komma ut till stallet precis till utsatt tid, sätta på transporten i ett nafs och sedan gå vidare till hästarna, medan Johan släppte ut Flora hann jag mocka hennes box och sedan kunde vi ägna resten av tiden åt Maxim. Jag fixade bajsfläckar som gått igenom det tunna täcket han fick på sig efter badet igår och Johan mockade hans box. Sedan var det inpacketering av häst och inlastande av saker. Maxim var på G, lite stökig i gången när jag skulle fixa svansen och binda upp den, men när han väl fick komma ut och såg att båda han och svarta hästdamen skulle ut och åka, väl i varsina transporter, så lugnade han ner sig något. Lastningen gick bra, sin numera sedvanliga utbackning gjorde han, men det är inte så att han kastar sig, mer backar ner från rampen tar ny sats och går in igen. Tycker att jag höll mig relativt lugn också.
 
Väl framme på plats var det nästan diekt att gå banan, rekordmånga starter i år, över 40 och de hade byggt en kort, kompakt bana, något färre hinder än vad det brukar kanske, men alla svårigheter var med som vanligt. Dock ingen brygga, vilket gjorde mig lättad och lite, lite besviken, vi har ju faktiskt försökt öva lite på den.
 
Banan då, först halt 20 sek i nedförsbacke, vidare ner till plattan och därefter direkt vändning i trångt utrymme, ut genom spånkorridoren över plattan igen och vidare till backningen som i år var byggt som ett S. Trav genom portar, den sista skulle man ta i galopp och sedan galoppera en sträcka och över tre hinder, vidare i galopp genom en sväng med lydnadshinder. Det hade ställt lite vägskyltar och klätt upp en docka som såg ut som en bärplockare, ner till trav, trava avsmalnande korridor och sedan genom vattnet, upp för backen, bryta till skritt och ta en halt på 30 sek i uppförsbacke och så skritt i mål. Gick banan en gång till med den andra tjejen från stallet som var med och sedan var det dags att ta ut Maxim och börja värma upp, jag var redan andra startande. Vi skrittade runt lite och gick sedan ner till ridbanan och värmde lite mer i trav och försökte oss på att hoppa över hindret som stod där. Kändes relativt okej ändå, han kollade sig omkring, men var inte hysterisk eller okontaktbar och lyssnade på mig när jag sa att saker var okej. 
 
Titta husse, jag kan!
 
Funktionskontrollen gick okej och sedan var vi iväg. Första halten superbra, det här kan jag sa Maxim och stod blickstilla. Vidare till plattan som han inte ville gå på och så hamnade vi utanför spånlinjerna så där fick vi med oss ett u, till att träna hemma! Vändningen gick bra, lite tramp utanför och en riven portmarkering, mycket nöjd. Backningen då, det blev lite överkurs och det var väl ungefär vad jag trodde innan också, vi klarar det hemma på en bra dag, men det är fortfarande inte helt befäst med backningen. Han försökte verkligen sitt bästa, men vi hamnade utanför spånet igen och fick u där med. Återigen träna! Jag har studerat just det hindret idag också (funktionär på eftermiddagen) och har fått mig en strategi som jag ska testa framöver så får vi se om vi kan lösa det. Portar i trav och där gick det ganska bra, två bollar som föll, inte alls illa. Sedan tog vi inte den sista i galopp så vi fick en del straff för fel gångart. Lite galopp blev det i allafall och så hindren som vi, tja, tog på vårt eget sätt. Första grånglade vi oss över på något märkligt vis, andra tog han från stillastående och det tredje puttade han ner med frambenen innan han gick över, öva hemma! Genom lydnadshindret kom vi också och på något mystigt sätt hade vi minst en hov innanför markeringarna hela tiden så lite straff, men inget u. Vattnet blev det lite tvekan med, sedan tyckte han att han skulle både dricka, plaska och bada. Upp därifrån tillslut och så den sista halten som satt precis lika bra som den första, finfina hästen!
 
<3

Blev lite avskrittning innan lastning, inga problem där, blev belönad med havre och hö i trailern och sedan gick vi och kollade lite. Så Joker ta sig igenom hela banan utan u (första kval till Fjor-SM i hamn!) och sedan även stallkamratens runda. Vid lunch åkte vi till stallet och lastade ur allt, Maxim passade på att strula lite i gången igen, tur att repen har halvsnören så de går av eftersom han ska envisas med att spraka med frambenen och pipa så fort han råkar nosa på sin nya boxgranne. Han verkade nöjd med att få gå ut i hagen igen i allafall.
 
 :D
Själv åkte vi tillbaka till tävlingsplatsen, Johan släppte av mig och jag var funktionär hela eftermiddagen. Riktigt fina rundor fick man se och är grymt imponerad och inspirerad, vi ska fortsätta öva, förhoppningsvis får vi med oss fler i stallet och till nästa år ska vi vara ännu bättre.
 
Det Positiva: Bruksridning
Det Negativa: Långa dagar, korta nätter
 
We can do anything

Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0