Fantastisk tömkörning

Två hästar på schemat på torsdagen och det blev tömkörning för båda, det var vad jag hann med och jag kände mig inte så sugen att sitta upp på en Mirre som vilat dagen innan, lite självbevarelsedrift har jag, han är snäll, men eftersom jag typ ridit honom två gånger innan behöver man ju inte ta onödiga risker.
 
Han var mycket skeptisk när jag skulle ta ut honom ur boxen, vem är du liksom? Men följde med ut och stod snällt och lät sig göras i ordning. På väg till ridhuset gick han och blåste upp sig för det var lite saker som inte var som vanligt i hans värld. Väl inne och när jag knäppt fast tömmarna och skulle skritta fram så sa han ungefär "Okej, men då travar vi då!" när han väl fann sig i att skritta så gick han fint och nöjd och visade att han visste vad han höll på med. Vi travade lite (okej, han smyggalopperade lite också) och han var himla fin, blev några varv medveten galopp också och fina fantastiska gammelgubben, så stadig, så glad, antydan till bockning i början, annars rullade han på och så bra för mig att tömköra en häst som kan, som bara gör, fick lite ideér som jag sedan tillämpade lite på Maxim med mer eller mindre framgång. Vi höll väl på i ungefär 20 minuter (igångsättning efter hovböld och vila) och han var nog ganska nöjd med mig ändå, ännu nöjdare när han fick mat i krubban, tror jag fick godkänt.
 
Johan och Mirre förra vintern :)
Raskt upp och byta häst, Maxim var det ganska okej energi på. Testade lite annorlunda tömsättning (samma som Mirre har) och det verkade han trivas med. Vi lyckades nästa galoppera ett helt varv i höger också! Traven var bitvis riktigt fin och avslappnad. Vi ska testa samma sak några gånger till och jag ska boka in en tömkörning med Lena efter vilan och verkligen ta tag i galoppen!
 
Idag så red jag och Mirre ut en sväng alldeles själva, inte lika skeptisk idag, hämtade i hagen utan problem, sedan var han lite konfunderad över nya shettisarna i hagen utanför stallet, men sedan trampade vi på i god fart, skritt och trav på grusvägen och pigg häst! Mysigt var det.
 
Hemma igen hjälpte jag till med insläppet, mockade åt Flora och Maxim, fixade maten och sedan sanerade jag två gula hästar som hade lerstänk långt upp på magen. Maxim fick sedan ha vilodag och gå in i nyströdd box och mysa med lite extra halm att tugga på. Flora tog jag ner till ridhuset och jobbade en stund. Vi ägnade större delen av passet åt att hålla koll på bogarna så att de inte ramlade iväg gud vet var, tillslut lyckades vi ganska bra, gäller att rama in ordentligt och för allt i värlen inte släppa ytterskänkeln. Jobbade mest i skritt och trav, men lyckades även galoppera lite i båda varven, det tar sig. Efter galoppen försökte vi mest få till en trav som hade samma takt som den innan och inte springa så fort vi kunde genom hörnen och vilja galoppera igen. Mot slutet blev hon riktigt fin, sugen på att boka en lektion med Lena på henne också och få lite vägledning, men vi får se, nu rider jag henne så sällan ändå.
 
Sedan var stallkvällen slut för denna fredag, 3,5 timme, totalt slut. I helgen är det bara Maxim som gäller för hela slanten.
 
Det Positiva: Myshästarna
Det Negativa: Snorighet
 
Love you most of all

Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0