Tömkörning!

Planen för Maxim har inte riktigt följts de senaste dagarna, men vi är båda glada och nöjda ändå, så det är ju bra. Han fick en extra vilodag på söndagen, fick stå inne en stund och äta höet medans matte fixade och donade i garderoberna och lyckades organisera om så pass bra att allt fick plats i en garderob, har också lite idéer om hur jag ska ordna om lite mer vilket nog kommer att bli ännu bättre, en tur till ikea ska det bli innan det blir av dock.
 
Igår då så skulle jag ha ridit, hade funderingar på att rida ut, men när jag kom till stallet blåste det rätt så mycket och det var mörka moln vid horisonten, dessutom hade jag glömt mobilen på jobbet och var alldeles själv i stallet så valde att tömköra i ridhuset istället. Lade fram fem bommar på voltspåret och höjde upp två av dem i ena änden, tror att det är en bra övning för att få igång bakbenen lite mer och ryggen.
 
 
 
Tömkörning är något som jag måste öva en del på för att jag ska göra rätt och inte förstöra för honom och denna gång gick det riktigt jäkla bra! Börjar till och med vara så att jag nästan kan stå stilla i mitten och han springer på volten runt mig utan att jag hamnar ur position, en bit kvar, men jag börjar förstå hur jag ska göra. Han var dessutom himla mjuk och fin och ganska sammarbetsvillig, lite ivrig i början när vi övade halter, men sedan gick det också bra (kunde lägga upp bommarna de gånger de föll ner medan han stod stilla och inte försökte vända sig om och ha koll på mig som han brukar). Som sagt blev han riktigt mjuk och fin och i slutet travade vi lite serpentinbågar också, tidigare har han blivit lite spänd i formen och hög i nacken, men nu sänker han sig så fint och är relativt lätt i handen också. Fina hästen, vilken utveckling! Vi slutade när det gick som bäst och skippade galoppen denna gång, vi har ju gott om tid på oss liksom.
 
Idag blev det vila igen, matte passade på att köpa lite foder och fylla på föråden med klisalva och annat.
 
Det Positiva: Känsla
Det Negativa: Ridhusdamm
 
With you anything is possible

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0