Tömkörning och överskottsenergi

Så idag har jag dragits med träningsvärk på jobbet. Sedan gick jag på massage, vilket gjorde ack så ont, så nu blir det nog mer träningsvärk imorgon.
 
Ut till stallet sedan, missade stallmötet i princip helt, men hann fika lite på slutet. Så ut till Maximen och hämta honom och på med tömkörningsgrejer. Vi gick till ridbanan där det var full fart. Betessläpp för större delen av stallet ikväll, så de flesta var kvar och kollade så allt gick lugnt till, dessutom höll de på att fixa vatten och köra med skottkärror. "Fytusan tänkte Maxim, här kan man ju inte va!" men sedan tyckte jag att han lugnade ner sig och vi skrittade lite på volt och travade även lite, sedan blev han såklart livrädd för något som jag inte alls uppfattade vad det var och sprang sin väg. Reflexan att dra i en tygel och få in honom på volten igen fanns inte där så istället fick jag släppa tömmarna och se min häst springa mot stallet. Matte den klanten hade ju inte stängt grinden heller, så lite får jag skylla mig själv.
 
 
Ingen skada skedd i allafall tack och lov. Vi gick tillbaka igen, stängde grinden, och fortsatte jobba. Nu hade nästan alla "konstigheter" försvunnit så vi fick till något som liknade koncentration i allafall. Tillslut gick han riktigt bra i båda varven, hade problem i höger först med att han ville bryta ut när det blev jobbigt, men denna gång kunde jag vara med och korrigera bättre så vi klarade ut det. I slutet kunde han faktiskt springa riktigt fint på en åtta i trav så då var jag nöjd igen. Knäppte av tömmarna och skulle låta honom galoppera lite löst. I början gick det sådär, men sedan fick han upp farten ordentligt och sprang runt, runt, lite bockningar blev det också, så överskottsenergin kanske var lite boven i dramat tidigare också. Har gjort ett schema för de närmaste två veckorna så vi kommer igång ordentligt igen, för så här kan vi definitivt inte ha det.
 
Han fick inviga flughuvan för året ikväll också och så lämnade jag honm och kompisarna mumsandes på kvällsmaten.
 
Det Positiva: Ingen skada skedd
Det Negativa: Dåliga reflexer
 
Fly
 

Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0