Att promenera

Soligt och varmt idag, även om regnet igår lättade upp luften lite så känns den fortfarande lite tung. Hade tur när jag kom ut till stallet och Maximen stod nära hagen, förberedd med handskar denna gång och kedjegrimskaft på så vandrade vi de hundra metrarna på bilvägen. Naturligtvis, när man förberett sig väl så reagerar han knappt på bilarna idag. Både mötte och blev omkörda av sansade bilister, den första vi mötte skyggade han lite för, men jag smackade, bilen stannade nästan helt och det böev mer att vi fick gå förbi dem än att den körde förbi oss, stor guldstjärna till dessa billister, så det gick utmärkt, kom till och med en större läskigt bussaktig bil och körde om (mycket sansat och försiktigt, men det brummade en del), han stannade och kollade, men inget mer. Duktig häst!
 
 
 
In och borsta, mocka och ge dagens medicindos. Sedan gick vi ut på promenad, tog grusvägen över åkrarna och det gick bra, när vi kom upp på kullen så såg vi en fyrhjuling på håll som han kollade nyfiket efter, sedan vände vi och gick nedför igen. Naturligtvis håller de på med något grävjobb längre bort på grusvägen och så ska de åka därifrån med sin stora svarta jeep så de kommer ifatt bakom oss på den smala traktorvägen, med noll möjligheter att gå åt sidan eftersom det är åkrar på båda sidorna och bönderna blir galna om man går där (vilket jag förstår), den kom ganska nära bilen och stressade upp Maxim en del, såg att det var vår grisbonde som körde (dåliga erfarenheter av honom...), Maxim snurrade runt lite för att ha koll på förföljaren var lite stirrig, men han höll sig vid mig, försökte inte kasta sig och stannade med alla fyra hovarna på vägen (annars hade jag nog fått veta att jag levde). Men vi hade ju ingen stans att ta vägen och tror de insåg det i bilen också för de backade tillbaka och tog den andra vägen ner till gården. Pluspoäng till grisbonden, vilket han kan behöva, ligger fortfarande på minus i mina böcker dock. Var helt darrig i benen efteråt trots att det gått bra, tror jag minns sist vi träffade på honom och det inte gick lika bra.
 
Sedan promenerade vi hem i godan rod, åt lite pellets och så fick han stå lite extra i boxen och käka halm, jag hoppas att han åt av det i allafall, hans mage kan behöva det, imorgon ska jag försöka ha honom inne lite mer också, får se hur det går, lite jobbigt att han är så känslig ibland, men förhoppningsvis går det snart över igen.
Han fick stanna inne och en stallkompis släppte ut honom lite senare.
 
Det Positiva: Bra erfarenheter
Det Negativa: Hjärnspöken
 
Forward

Over and Out
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0