Fjord-SM 2013

Hela helgen tillbringade vi på Öknaskolan och Fjordhäst-SM som gick av stapeln, detta var mitt tredje SM, det första var 2011 i Örebro som hästskötare åt Joker, det andra 2012, bara som publik och så detta då vi hjälpte till som funktionärer.
 
Vi kom upp på torsdagen, missade större delen av Allrounddressyren, men hann kika lite på den öppna klassen som gick senare på kvällen. Sedan så hängde vi runt lite och så blev det grillning på kvällen, hjälpte Ulla lite med grillmat som skulle säljas och delas ut.
 
Furubäcks Io 210 och Camilla Ceder i dressyrtagen

Hela dagen på fredagen satt vi i skuggan och räknade protokoll i Brukskörningen. Vilket innebar att jag inte såg ett enda bruksekipage, hann gå upp och kika lite snabbt på banan, men fick ingen riktigt överblick av det hela. Svår bana verkade det som i allafall, många protokoll som vi räknade fick u, men det ska ju vara lite knepigt på SM. Fick ju också se ganska mycket av ridresultatet eftersom vi satt vid samma bord och räknade.
 
Min favorit Edwin lyckades bra och slutade på en bronsplats i ridningen. Guldet gick i år till Lida Sjödin och henned Hälge Viking, de vann även för några år sedan och brukar vara riktigt duktiga.
 
Brukskörningen vanns av Ingemar Roselin med Gunde, ett ekipage som jag aldrig sett förut, de kom från Bohuslän. Tvåa blev Torps Gusten och trea Hälge Thun Unik. Hade verkligen varit superkul att få se rundorna, men till nästa års SM ska jag anstränga mig och verkligen försöka hinna se så mycket bruks som möjligt. Om jag nu inte lyckas kvala själv.
 
ÄVen SM-dressyren avgjordes denna dag och den kunde jag kika lite mer på då protokollen kom lite i omgångar och vi nästan satt bredvis dressyrbanan. Spanade in Maxims morfar Furubäcks Io 210, han slutade någonstans i övre halvan av startfältet som i år var rekordstort på 30 startande.
Simon och Catharina Torstensson
 
Det gick bra för många av dem som jag höll lite extra på innan. Tyvärr missade jag helt segerritten av Jessika Sundström och Lyckängs Dajm, som nog var något utöver det vanliga 70.482% och stort jubel (det hörde jag från min räkneplats). Men jag lyckades pricka in Simons ritt som gav en tredje plats, Fiona som blev fyra och Stolplyckans Lucidor som blev sexa.
 
Stolplyckans Lucidor och Moa

På kvällen blev det återigen grillning och lite prat med folk, trevliga kvällar hade vi, även om jag var totalslut gansak så tidigt.
 
Lördagen var vi ute i solen och jobbade som funktionärer på Precisionskörningen. Fart och fläkt så till den milda grad att Johan nu tycker att vi ska köra in Maxim så att han kan börja köra. Så det får vi baka in i höstens planer. Lite jobb med att mäta var det, men jag hann se lite också och faktiskt ta några foton.
 
Cheen Femtion 207 och Anneli

I SM-klassen var det full fart och fläkt. Floras pappa Cheen var med och det gick ganska så bra för dem, nolla i både grund och omkröning, tiden räckte till en 5:e plats, tyvärr hade de lite stolpe ut hela helgen, men så är det ibland.
Belgarion 286 och Susanne
 
Dollar och Gunnar Nilsson

Tyvärr gav min kamera upp i mitten av SM-klassen, men vi fick se många fartfylda rundor. Susanne och Mirexo knep ett silver bakom förra årets vinnare Elin och Filippa som försvarade sitt guld även i år. Trea kom finaste Edwin som fick bra fart under hovarna. Häftiga Dollar kom på en 4:e plats, fortfarande med och fajtas.
 
På söndagen var det då dags för hoppningen. Jäklar vad spännande det var att sitta på läktaren, tror både jag och Johan fick påminna oss själva att andas där ett par gånger. Tre till omhoppning, Sofia och Hubert, Emelie och Hannibal och så Emma Johansson och Zita. Sofia först ut och felfri i omhoppningen och svängde runt som jag vet inte vad, helt galet såg det ut. De andra kunde tyvärr inte riktigt matcha det, båda fick ett nedslag med Emelie och Hannibal hade bättre tid så de slutade tvåa. Riktigt kul för två ekipage som verkligen förtjänar att hamna i topp. Min kamera tyckte det var onödigt att fota hoppning eller så kan jag inte ställa in den tillräckligt bra, så några bilder därifrån kan jag inte bjuda på.
 
Allrounden då, som håller på alla fyra dagarna och avgörs med hoppningen på söndagen. Jodå, spännande som alltid med i allafall tre ekipage som låg nära varandra innan hoppningen och de andra inte långt efter. Inför hoppningen låg Torps Gusten 1:a (med vinst i Brukskörning, 2:a i dressyr och precision) och tvåa låg Hälge Thun Unik (vinst dressyr, 2:a brukskörning och trea precision). Trea låg Filippa (5:a dressyr, 3:a brukskörning och 1:a precision). Hoppningen som vanligt väldigt avgörande, så det var spännande minst sagt. Det slutade med seger för Torps Gusten och Team Kvarngården, både i hoppningen som klass och i Allrounden totalt. Hälge kom på en hedrande andraplats och Familjen Malmgren med Vilmer kom 3:a.
 
Så var hela långa underbara helgen slut och vi satte oss i bilen och for hemåt. Ett helt år till nästa gång, förhoppningsvis kommer vi åka båda två även nästa år, möjligen också med en häst på släp bakom bilen, den som lever får se.
 
Det Positiva: Mycket hästar
Det Negativa: Mycket trötthet
 
Ibland så undrar jag...

Over and Out
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sara

Edwin tackar för de fina orden
Tack för all hjälp! Ser framemot att se er på banorna!

2013-08-10 @ 07:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0