Skrittarbete och täckesinventering.

Idag hade jag tänkt rida ut runt vallen, men där var det halt och lerigt så med min snubbelexpert till häst fick vi nöja oss med att skritta där. Beslutade därför raskt att flytta det tänkta skrittarbetet till idag istället för imorgon. Skrittade fram en bit på halvlånga tyglar på vallen först för att bli lite varma. Sedan valde jag att gå in i ridhuset, mest för att det ligger närmare vallen än ridbanan gör. Lade ut tre bommar som vi gick över några gånger mellan varven för att öva att lyfta på fötterna.
 
Annars så försökte jag fokusera på det Lena sade i torsdag och verkligen komma åt honom i skritten. Jag upplevde det som att han inte blev så tung i handen, jag var noga med att försöka släppa innertygeln lite då och då så att han inte hängde sig i den och göra halvhalter på yttertygeln. I vänster varv gick det bra, han var redan från början ganska rak och fick faktiskt till lite bra volter där på slutet. I höger varv var det jobbigt, han försökte springa iväg mer i detta varv, vilket jag tolkar som att jag började komma åt honom så pass att det blev jobbigt. Blev relativt raka i detta varv också och vissa delar av volterna blev bra, men bara att kämpa vidare.
 
Vi avslutade med att träna lite ryggningar och framdelsvändningar. Framdelsvändningarna gick så himla bra, mest för att jag tog det lugnt tror jag. Han är så himla känslig och flyttar sig ju faktiskt för minsta lilla så jag behöver inte överdriva hjälperna alls längre, han vet ju vad det handlar om. Det som var absolut bäst var ändå att han inte "gick iväg" med frambenen utan höll dem relativt stilla på samma plats. Så stolt, vad han lärt sig. Ryggningarna går också framåt med stormsteg. Samma här tar jag det bara lugnt och väntar ut honom så går det också bra. Tror vi backade fyra steg som mest idag och relativt rakt också! Som sgat det går framåt med stormsteg. På måndag ska vi bygga bruksbana i ridhuset och då ska vi träna mer på både framdelsvändning (vändning i trångt utrymme) och rygga (backa i vinkel). Påbörjade backa i vinkel lite idag också, gjorde halt vid väggen, gjorde en halv framdelsvändning så rumpan var in mot mitten av ridhuset, gjorde halt och backade några steg.
Så länge jag håller mig lugn och kall, utan att slita och dra i honom så tänker han efter, testar sig fram och när han gör det jag tänkt och får beröm så blir han väldigt nöjd med sig själv. Det är knapp kontakt med munnen som gäller i alla moment som fungerar bäst för honom just nu.
 
Det ska bli himla kul att få tävla bruksridning igen, jag vet att jag inte ska några som helt förhoppningar på honom eftersom det är första gången, men jag kan ju inte låta bli att drömma lite. Jag tror verkligen att det här är en gren för honom där det händer nya saker hela tiden och han får fundera lite. Men, att göra momenten hemma är en helt annan sak än att vara på ett nytt ställe med massor av hästar. Min största förhoppning är i allafall att han ska gilla det och att vi kan utföra de flesta momenten.
 

Provar regnjacka
 
I stallet, efter att han fått lite lunch så hade vi täckesinventering. Just täcken är en vetenskap inom ridsport som jag har ytterst lite kunskap i. Har alltid haft hästar som gått utan täcken dygnet runt. Maxim gick ju utan hela förra vintern. Nu ska jag klippa honom lite i vinter för att kunna träna obehindrat, inte helklippning, men på de ställen där han svettas mest. Hampus och Joker var klippta så för två vintrar sedan och klarade sig genom hela vintern utan täcken (det var den kalla vintern med -25 grader då och då). Så om det fungerar för Maxim ska han få gå utan täcke. Dagar med mycket blåst och regn tänkte jag mig regntäcken (rätt dåligt med skydd i hagen), speciellt om jag ska träna på kvällen då är det ju trevligt med en torr häst. Nu har jag två begagnade regntäcken som nog ska fungera i vinter och även ett ganska tunnt vintertäcke att kompletera med. Hurra slippa shoppa! Min garderob i stallet är som sagt knökfull, så svårt att få plats med mer också. Något jag inte kommer behöva köpa på flera år är därimot fleece-täcken/svetttäcke. Jag har fyra stycken... Två vanliga fleece, en fleece med hals och ett täcke i tunt material som är super om han svettast. Sedan har jag två ridtäcken (ett i reflex), ett ländtäcke och ett tjockt stalltäcke som han förmodligen bara behöver om jag helrakar honom någon gång (för övrigt det täcke som sitter bäst). Så jag går in i hösten med förhoppningen om att mitt lilla lager ska räcka hela vintern. Inne ska han stå naken, blir så varmt i stallet med alla hästar som bor där ändå.
 
Mycket nöjd åkte jag hemåt igen och laddar nu för en natt i vindskydd och njuta av den sista dagen innan jobbet drar igång igen.
 
Det Positiva: Framsteg
Det Negativa: Försöka smita undan
 
Together we are strong
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0