Maximens uppdatering

Maximhästen fick ju vila i helgen som var, sammanlagt blev det fyra dagar på rad, ibland får man helt enkelt inte ihop livet så då blir det på detta vis. På måndagen när jag var tillbaka i stan körde vi lite tömkörning i ridhuset, kort pass med skritt och trav, en hel del andra hästar på plats så lite diskussion om vad man skulle koncentrera sig på.
 
Onsdagen blev en dag när inga planer direkt gick i lås. Lämnade in bilen på service, de ringer och säger att bromsbeläggen är slitna och undrar om de ska byta, när jag säger ja, ringer de en timme senare och säger att de haft av en bult så jag kunde inte hämta bilen på eftermiddagen. Lagom kul att inse att man cyklat till jobbet (halvvägs till stallet) men inte tagit med sig stallkläderna (för jag skulle ju hem och sedan hämta bilen imellan). Bara att cykla hem, byta om och cykla tillbaka och lite till. Blev nog över 2 mil på cykel under dagen, får tänka att det är träning helt enkelt. Mörkt när jag väl var framme så blev en sväng till ridhuset, red igenom honom lite i alla gångarter och han var pigg, men blev nog lite matt, pälsen värmde nog lite väl mycket. Sedan blev det pyssel och kvällsfodring innan jag styrde hemåt i mörkret.
 
Lenaträning igår, första gången vi tränar i grupp. Först var ju tanken att vi skulle träna själva på måndagar, men sedan blev det torsdagar ändå och så fick vi tillskott av en 3-åring som bor i stallet. Lena kallar den "unghästgrupp med början till hoppning". Första träningen någonsin för den andra hästen så Maxim skulle plötsligt agera tryggheten i ridhuset. Han skötte det alldeles utmärkt, himla fin häst jag har måste jag säga. Jag trodde att han skulle ha mindre fokus på mig, men det var bara en gång som han snubblade till för att han skulle hålla koll tvärs över ridhuset på vad kompisen gjorde, annars var det fullt fokus. Kanske hjälpte lite att det låg bommar och vi red "bana" så matten var också fokuserad på vart vi skulle. Lena hade lagt ut en bom på mitten av vardera långsida, tre bommar snett igenom och en bom typ halvt igenom. Vi började med att värma upp lite och jogga runt, när vi var lagom varma fick vi galoppera också, Maximen var så duktig, tog fattningarna jättebra hela lektionen, även när han blev lite tröttare. Galopperade runt fyrkantsspåret i båda varven och sedan fick vi ge oss på bommarna. Först i trav och sedan för Maxims och min del i galopp. Vi fick vända sentt igenom och galoppera över de tre bommarna, vilket vi aldrig gjort förut, vi har bara testat enkla bommar och inte flera i följd, men redan på andra försöket så gjorde han det felfritt. Vi fick rida bana i galopp också och bryta av och fatta ny när vi bytte varv. Avslutade med ett litet skutt på hinder, men då var han nog lite trött. Jätteduktiga hästen i allafall, nästa vecka blir det eventuellt en ny lektion beroende på om Lena skulle på tävling eller inte, men då utan nya kompisen vars matte ska utomlands.
 
 
Eftersom han var så himla duktig och galoppen blivit så otroligt mycket bättre på sistone börjar jag naturligtvis drömma orealistiska drömmar, men något måste man ju sträva imot. Om några veckor är det ÖFF:s dressyr och nu gäller det att bestämma sig för vilket program jag ska rida. LC:1 eller LC:2 och denna gång har jag målet att komma över 50%
 
Idag så var det då dags för sadelutprovning. Eftersom vi är ganska många i stallet och lägligt nog var det många som vill kolla sina sadlar eller prova ny så Sharpman kom ut med en buss och tre sadelutprovare idag på eftermiddagen. Mycket spännande tyckte matten som aldrig varit med om något liknande förut, mindre festligt tyckte Maximen som inte fattade vitsen med att dels vara i ridhuset idag igen och dels prova en massa olika saker på ryggen. Men han skötte sig bra ändå, vi testade att rida i tre sadlar, första kändes rätt så bra, andra lite halkig att sitta i och den tredje gillade jag också. Den i mitten åkte fram redan från början så den skippade vi, men den första provade vi igen och då åkte även den fram, så blev det att testa den tredje igen och den låg stilla, men lite i bakvikt så sadelprovaren ändrade dels lite på vidden och sedan letade hon fram en pad med mest stoppning baktill och då blev hon nöjd med den. Eftersom jag trivdes med den så slog jag till på hela paktetet, sadel, padd, gjord och stigbyglar, shoppade galet med andra ord. 
 
Imorgon blir det uteritt med hästkompisar och även på söndag då vi ska testa på lite orientering med några andra i stallet. Ska bli superkul och jag tror att vi alla kommer att njuta av helgen.
 
Det Positiva: Myshästen
Det Negativa: Trötthet
 
Going forward
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0