Äventyrsritt

Idag var det ut på äventyr som gällde. Vi blev sex stycken som gav oss iväg ut och över stora vägen skulle vi. Nu får vi inte rida på gärdet där längre så för att ta sig vidare på andra sidan vägen fick vi gå på den fruktade grusremsan, men eftersom det var många med kunde Maximen och jag gå lite innanför och ha en barriär mellan oss och vägen. Nu är det ju mest jag som är rädd egentligen, men man kan ju aldrig vara nog så försiktig. Det kom en bil på lilla vägen och körde om och även om han stannade till som vanligt så kollade han knappt på den, matten var också rätt lugn för den så där tycker jag att vi fick en lite stjärna i kanten.
 
Ute i skogen var han på, men inte okontrollerbar, ville gärna springa, men lyssnade relativt bra när jag sa att vi inte skulle för nära de andra hästarna. Vi höll oss sist eftersom vi hade kortast ben och Maxim faktiskt knappt bryr sig vart han är någonstans, bara han får vara med. Red lilla rundan, mest i skritt då det var lite halt i skogen, lite trav fick vi till också och idag ramlade vi inte på näsan, nyttig tur när Maxim fick lov att träna och lyfta fötterna ordentligt. Sedan skulle vi ta en galopp på grusvägen, för egen del gick det bra, vi höll oss sist och tog det lugnt, bland övriga blev det lite kalabalik och luftspång, tacksam över min oerrhört coola 4-åring som var yngst i sällskapet och bara tuffar på i sitt eget tempo.
 
 
Sedan red vi en ny stig för oss och tog oss över stora vägen på ett annat ställe, hoppade av och ledde då eftersom det var smalare och man skulle genom räcket i mitten, vet inte om det var så nödvändigt för han bara gick efter de andra. När jag hoppade upp så hamnade vi först helt plötsligt och gick med spetsade öron genom skogen och tog ett litet skutt över minidiket ut på gärdet. Sedan kunde jag faktiskt ha nästan långa tyglar hela vägen hem längs med vallen. Duktiga killen skötte sig alltså alldeles utmärkt och jag kände att jag satte min tillit lite mer till honom än vad jag brukar när vi är själva. Det kändes skönt att kunna skritta och slappna av där i täten och jag tror att han kände sig lite duktig när han fick gå först. En timme var vi ute, lite varm var han så fick på sig regntäcke, upptäckte också att han växt ur ett av de gamla jag har, tack och lov kunde han ha det andra, tur att jag köpte ett på sharpman, nu har jag det i reserv istället.
 
Åkte förbi hööks och köpte en klippmaskin också, så imorgon när husse är med ska vi testa ljudet lite och så ska jag se om jag kan klippa på måndag när det är vilodag.
 
Det Positiva: Uteritt
Det Negativa: Bilskräck för matten
 
Free like a bird
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0