Lervälling och hyss

Min häst är tydligen otroligt busig när matte inte ser. På morgonen när han ska släppas ut så körs det oftast lösa utsläpp så Maxim och fjordkompisen brukar få gå först och när de kommit utanför dörren kommer de andra två, för att hon som släpper ut ska hinna med och öppna boxar och så vidare. Hon måste dessutom följa de båda gula till dörren och få dem förbi höpåsarna, annars blir det fikapaus. Maxim den busen har nu lärt sig att man kan vända på stallplanen och knalla in igen för att ta sig en mumsbit. Han vet att det är fel, igår var det till exempel bara en häst som skulle ut efter då den andra reds, något snopen Maxim som kanppt hann in igen innan han blev utjagad.
 
Han har tydligen också kommit på att man kan gå runt, runt i en cirkel medans morgonmänniskan sätter på täcket.
 
Buset
När de ska in på kvällen blir det livat. Tidigare har nog den hagen varit ganska lugn, vilket ju är bra. Men nu har herr Gul bestämt sig för att sätta fart på sakerna, då får man ju mat snabbare. Så i grinden tränger han sig före fröken varmblod (som enligt ägaren ser mycket förnärmad ut över det hela) och galopperar mot stallet så leran sprutar (vilket matte märker av med svara ben och mage), stofröken följer efter bäst hon kan i trav, men verkar aldrig riktigt hinna i kapp. Jag kan se framför mig hur han ser ut när han ska busa på det här viset.
 
De två senaste dagarna har det varit vila för Maxim och stress för matte. Två hästar både måndag och tisdag. I måndags hade jag massagetid inbokad också så inte så mycket tid över för Maximen, hann spola av benen och hovarna. Idag blev det så att jag slutade jobbet, åkte till stallet, fixade två boxar och två hästars mat, spolade av Maximbenen och så tillbaka till jobbet igen. Imorgon ska vi rida i allafall, förmodligen testa på nya underlaget i ridhuset, får se vad han tycker om detta. Torsdag blir sista Lenaträningen för året. Sedan hoppas jag på lite snö så jag får rida de sista gångerna innan vilan med lite vinterkänsla i allafall.
 
Det Positiva: Positiv häst
Det Negativa: Plusgrader
 
Dirty Harry

Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0