Sväva på moln

Vet inte riktigt vad jag ska börja med, men valet följde på Maxim så det blir i kronologisk ordning om hur dagen utspelade sig. Jag lyckades pallra mig upp efter alldeles för lite sömn och för mycket serietittande och var på plats på jobbet i tid. Efter två dagar med bara mig själv och en till som gör fyra personers jobb är man ganska slut och sliten, vi har verkligen ansträngt oss och körd järnet, lön för mödan har vi fått också, men trött blir man för det, fick lite förstärkning idag av en tredje person i allafall, men imorgon är vi tillbaka på två. Skönt med helg efter denna vecka.

Vid halv fyra övergav jag arbetet och åkte ut till stallet där jag möttes av en häst som ville vara skäck, brön/grå på ryggen och gul/vit på undersidan. Samma sak igår. Igår hade vi för övrigt ett rätt så kasst tömkörningspass, ville inte rida ut när det regnade, har blivit så mjäkig, humöret var inte på topp och allt kändes som en kamp, efteråt så myste vi upp mitt humör lite i allafall, vanligtvis så är han inte så mysig, men igår skulle det klias i öron och panna och gärna i pannluggen också, riktigt sällskaplig var han.


Idag var humöret bättre och jag såg fram imot en lektion för Lena. Maxim var maximalt laddad och när vi skrittade på långa tyglar i början så älgande han på så fort han kunde och försökte slå hastighetsrekord runt fyrkantsspåret. Lite älgandetendenser fortsatte under passet, men han lugnade ner sig en del. Lena hade ställt hinderstöd i två av hörnen för att öva hörnpasseringar och så låg det lite bommar ute också, tre på ena långsidan, en på andra och tre snett igenom. Men vi började med hörnpasseringarna, det jag ska tänka på är leda ut med yttertygel, bromsa upp med densamma om han ångar iväg (vilket han gärna gör), inner skänkel jobbar för att flytta och börja och inner tygel är med och lirkar lite. Dessutom ska jag hålla koll på mig själv så jag inte faller framåt, sänka händerna (men hålla dem rätt så brett för att stötta honom) och titta dit jag ska och just det, inte vika mig i sidan. En hel del att jobba på med andra ord. MEN vad det är värt det, i slutet av lektionen, ett halvt varv på volten i ena varvet svävade vi fram, mjukt stöd i handen, böjd, ställd och taktmässig, jag bara log och älskade min häst ännu lite mer. Vi red lite över bommarna också, inget att kommentera där, han tyckte nog att det var lite kul så jag tänkte ha med dem lite mer när jag rider ensam också. Galoppera gjorde vi också, ska träna på att inte springa in i galoppen och höja händerna lite för att hjälpa honom.

Idag skänkte jag en liten tanke till Jossan, jag tror att hon sitter i sin himmel och kollar ner på oss och ler. Det är hennes förtjänst att jag hittade honom och det var hon som först såg hur bra vi passar varandra, i sin personlighet är han precis en sådan häst som passar mig. Hon var den första som såg hur mycket potential det finns att vi ska få uppleva så många olika äventyr tillsammans. Och jag önskar, jag önskar att hon hade fått vara med på resan. Men jag har hamnat på ett bra ställe, men människor som stöttar och uppmuntrar och öser beröm över min häst, han är så lätt att älska.

Efteråt så regnade det fortfarande, men Maxim fick på sig sitt nya (begagnade) regntäcke och fick beta sina tjugo minuter i gräshage som vi är uppe i (förbereder för betet) medan jag mockade och fixade maten. Kom faktiskt nästan från stallet i tid också. Imorgon blir det stallkväll, bad och promenad står på schemat, plus klippning av förhoppningsvis tre fjordhästmanar, får se hur mycket jag hinner, packa sakerna till lördagen ska jag också, vi ska ut och visa upp oss på ÖFF:s hoppning, kul ska det bli, 30 cm ska vi "hoppa".

Det Positiva: Känsla
Det Negativa: Okänsla

So I set the world on fire

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0