Stutshäst och ångvält

Idag höll jag faktiskt planen som jag hade tänkt. Har varit igång hela dagen, först med lite shopping till Dojon, sedan iväg till städdag i densamma. Var väldigt många som dök upp och allt gick väldigt fort och smidigt. Sedan blev det också superfint, mycket nöjd med vad vi åstakom, jag stannade inte hela tiden, men förrådet hann jag med att städa och organisera tillsammans med några andra.

Sedan så åkte jag ut till stallet för att börja rida de små pållarna. Började med Joker eftersom han trivs bäst med att vara ensam i boxen och Maxim trivs bäst ute i hagen, så smidigt att lämna Maxim ute först och sedan lämna Joker kvar inne när vi är klara med ridturen och jag tar ut Maxim. I allafall tog vi oss till andra sidan vägen Joker och jag, i början var det ganska mycket stuts och kastande med huvudet, men sedan var han faktiskt riktigt trevlig att rida. Vilket gör att jag ser lite fram i mot turen imorgon då han förhopppningsvis är ännu trevligare. Vi travade lite i skogen, men det var ganska hårt och knöligt, red sedan över stora vägen och tog en avstickare in på Dalen-rundan där vi även fick till lite galopp, sedan red vi hemåt, lite mer trav och galopp blev det på grusvägen, som sagt stundtals riktigt trevlig att ha att göra med.


Sötis <3

Hemma väntade nästa häst så det var bara att börja om från början. Även Maxim fick gå över stora vägen, vilket i hans tycke var väldigt spännande så han gick och frustade och klampade fram i skogen. Kan tillägga att han bara gått delar av den här turen en gång tidigare och då med sällskap så klart att det var lite extra spännande då. När det blir spännande så får han alltid lite extra bråttom så vi hade lite diskussioner om förhållningar och om man verkligen får gå så nära det där trädet så att mattes ben skrapar imot. Glad var han i allafall, han tog sig förbi alla nedfallna träd med bravur också, även om hon på ryggen satt med hjärtat i halsgropen för det mesta, det är lite svårt att vänja sig vid en ångvält till häst. Vi skrittade för det mesta, fick till lite trav på bra ställen, men han kändes lite matt ändå, så imorgon tar vi nog lite lugn tömkörning med mest skritt, kanske vågar mig på att vara på vallen om ridbanan är för knögglig. Delar av vägen vi red går ganska nära stora vägen där bilarna susade fram och han var faktiskt jätteduktig, reagerade inte alls speciellt mycket. Sedan skulle vi utforska en stig innan vi gick hem och då fick vi ett litet ofrivilligt (från min sida) rus också, med hann stanna i tid innan vi kom ut på den hala vägen.

Nu på kvällen var det årsmöte med fjordhästföreningen. Där gick allt väldigt smidigt och vi fick också höra lite om hovvård från en hovlagare i föreningen, så imorgon ska jag inspektera Maxims hovar. Inte för att jag tror att jag kommer att se så mycket, men försöka kan man ju. Det hölls också en tyst minut, väldigt fint tycker jag.

Det Positiva: Att hålla planen
Det Negativa: Inte en lugn stund

Above the clouds.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0