Bockebus!

Maxim fick ju på grund av kylan ta det lite lugnt i helgen, lördagen blev det inte något gjort alls, men igår så gick vi på promenad, men jag får nog ta och tänka lite mer säkerhet nu och börjar ta grimskaft med kedja när han är så pass pigg. Han är inte dum, men stor är han ju så inte så mycket att sätta imot. Sedan får jag försöka ta mig i kragen och träna mer ledarskap också. Vi hade två "incidenser", vi promenerade ner till sjön, pigg och glad häst, trött och halvsjuk människa. Allt går super, sedan när vi vänder och går hemåt blir han förmodligen rädd för ett djur eller något i skogen och skuttar iväg, jag tappar grimskaftet och Maxim skuttar vidare, han stannar och väntar på mig några meter fram när jag ropar, så så himla rädd blev han nog inte. Vi fortsatte hemåt, lade in lite halter och olika tempon, och när vi nästan är upp på stallplan så tycker han väl att vi ska gå ännu fortare så då travade han helt sonika förbi mig, inte acceptabelt, så vi fick gå tillbaka och öva halter och ryggningar ett tag innan han fick gå ut i hagen med Joker.


<3

Mycket energi i hästen nu som vi ska föröska arbeta med. Det märktes idag om inte annat. Kom ganska tidigt ut till stallet, så ljust och fint att rida och bara lite kallt. Red lilla rundan och lite fram och tillbaka på gräsvägen. Han har en himla fin skritt när han trampar på, lyssnade gjorde han relativt bra. Halt från skritt var inga problem, lite svårare var det att sakta av från trav när man så gärna ville springa. Vi lyckades trava lite lugnt i allafall och jag var noga med att han skulle vänta på min galoppfattning och inte bara springa för att han ville. När han väl fick springa blev det glada miner och ett bocksprång fick jag minsann smaka på också. Men han är lätt att sitta kvar på än så länge så jag skrattade mest och var lycklig. Vi promenerade asfaltsvägen hem och han blåste upp sig för en stor svart hund som stirrade på oss. Tillslut så fick jag honom lite uppmärksam på mig i allafall så vi kunde promenera i ett lugnt tempo.

Imorgon är det vilodag igen, men sedan ska jag försöka hålla igång hela veckan så att lite energi kommer ut.

Det Positiva: Myshästen
Det Negativa: Dåliga samvetet

Högre och högre

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0