Vild galopp och ridlektion

Fortsätter att skriva ikapp hästveckan lite.

Igår gav vi oss ut och galopperade av lite energi. Kände att det behövdes och det tyckte nog Maximen också. Blåste lite och så var vi ensamma så mycket fokus på det runt omkring, försökte jobba lite och träna halter också, gick hyffsat bra. Sedan så travade vi ner till grisstallet, där det stod en slaktbil så vi red inte så nära utan vände och galopperade upp för kullen, skrittade ner på andra sidan och så blev det galopp uppför igen, trava ner mog grisstallet ännu en gång och galoppera uppför. Avslutade med att trava lite.

Idag så var det då dags, ridpremiär för Lena! Maxim var pigg och glad, skrittade på långa tyglar medan vi väntade på Lena och han klampade på och småfrustade. Vi började lite i skritt och vara noggrann med vart han hade huvudet och baken, forma runt inner skänkel och titta inåt på böjt spår och hålla nacken rak på rakt spår. Fortsatte även med detta i trav, red lite ridvägar och lite på volt också. Vi fick också testa på galoppen i båda varven och tänk att han faktiskt fattade i båda, och rätt till råga på allt! Vi lyckades också hålla galoppen runt på fyrkantsspåret, heja oss! Nöjde oss där för denna gång, han behöver bli starkare för att orka mer, även om det nog var jag som var mest trött efter den här lektionen.


Vi pratade också lite om hur jag ska träna framöver och vad jag ska tänka på. Lena tycker att jag kan kräva mer, för han är väldigt stadig för sin ålder och redo för större uppgifter. Samtidigt ska jag tänka på att inte vilja allt på en gång. Hon föreslog två dagar i veckan i ridhus (precis som jag har tänkt) och när jag väl är där ska jag vara konsekvent och noggrann, men inte hålla på för länge så att han blir för trött (som den förra tömkörningen Lena hade). Fokusera på böjning och rakritning, blanda in lite bommar ibland och ha kul. Sedan ska han naturligtvis ut i skogen och ha skoj också, löshoppa lite och annat med inte så mycket krav i. Hon påminde mig också om att han bara är 4, han kan lätt vila flera dagar i rad och bara må bra av det, så jag ska försöka lägga in fler längre pauser och inte bara en dag i taget. Han fick mycket beröm också, för att han är av så fin modell, så arbetsvillig och framåt och hon tycker att han är väldigt stabil för sin ålder. Hon är riktigt förtjust i honom vilket är roligt, idag sa hon också att hon trodde att han skulle bli en bra hopphäst, nu har hon aldrig sett honom hoppa, men med tanke på hur han ser ut, rör sig och han huvud. Vi får väl se hur det blir, lite hoppa ska vi ju i allafall. Tror vi alla var nöjda efteråt. Ser redan fram i mot nästa gång hon kommer.

Det Positiva: Finhästen
Det Negativa: Träningsvärk

You and me

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Elinor

Åh vad roligt det låter, finhästen är en duktig pojke. Kul med lite experthjälp :) Han verkar lära sig fort den lilla krabaten :)

Kramis

2012-04-29 @ 08:09:10
URL: http://ellenelinor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0