Sunday, bloody Sunday

Träning igår då. Om jag är frisk? Man kan uttrycka det som att jag kände mig tillräckligt frisk för att ta mig dit. Men jag hade också i baktankarna att inte ta ut mig helt och bryta om det behövdes.

Så på nybörjarpasset var jag inte med på parövningarna då de ändå var jämna par. Hjälpte till när Anders skulle visa övningarna och så. Annars så gick jag på sidan av och kollade efter saker att kommentera. Inte på topp, så såg inte så mycket, eller så har de blivit så duktiga att det är detaljer som jag inte är tillräckligt bra att se ännu. De fick köra mycket kirikachi och även lite attacksteg på slutet.

Efteråt var det på med rustningen för nästa pass, även om det tog imot lite. Benen var lite stela och kroppen kändes tung idag, ganska förstålig eftersom jag varit sjuk. Började med stora Men, sedan små men som kändes okej. Alla attacker var inte 100, men någon varje vända kändes som 90%-ig i allafall. Fusksteget låg i bakhuvudet hela tiden och fokuset har gett utdelning! Jag får fortfarande kämpa med det, men det går betydligt lättare än tidigare. Efter en del fokus på kote-Men, bland annat skulle vi använda båda händerna och "knycka" när vi högg (det var lite förvirrande, men ett par fick jag till som kändes helt annorlunda än de vanliga), gick vi i vart fall över till harai-tekniker. Harai är när man på något sätt får bort motståndarens shinai och skapar en öppning. Vi gjorde två varianter, Harai-Men och Harai-Kote-Men. Det kändes faktiskt något bättre än vad det brukar, får oftast inte till knycken med min egen shinai så att motståndarens hämnar ur position. Fortfarande tung och långsam i kroppen kändes det som, så när det blev dags för ji-geiko steg jag åt sidan.

Efter att passet var över körde jag och Johanna igenom katorna under Anders överseende. Så fort jag tog upp bokken så kände jag suget efter att träna iaido igen. Jag ska se vad jag kan göra åt det i slutet av oktober. Jag försökte mig till och med på att göra några rörelser, men har ju glömt bort en hel del redan. I allafall körde vi igenom 1-7 och så kommenterade Anders och så körde vi igen och fick kommentarer. Så bytte vi roller och körde på samma sätt igen. Vad jag skulle tänka på var att fälla svärdet lägre, sträcka ut i huggen, min hazo-kamai var lite underlig och även waki. Känns skönt att ha gått igenom dem ordentligt i allafall, nu ska man "bara" ta sig till katadelen också.

Sedan så kanske det blev så att vi pratade lite längre än tänkt både i dojon och på vägen hem. Men det var trevligt och jag orkade ju upp i morse, så ingen skada skedd.

Det Positiva: Träna
Det Negativa: Ont när man andas.

I can, I will.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0