Rusning

Idag var jag lite orolig för molnen på himlen, men tack och lov blev det ännu en ridtur i härlig kvällssol. Jossan jobbade sent så jag och Maxim gav oss ut på egna äventyr. Jag tänkte mig en lugn runda utan trafik, mycket trav och försök till att fatta båda galopperna på allvar. Fick väl delvis som jag ville också. Red upp skogsvägen bakom stallet, gick finfint, även om han och Joker ropade lite efter varandra. Sedan så klev han på bra och koncentrerade sig nästan bara på vart han satte fötterna. Han var ganska pigg idag så det gick bra att trava, även om han saktade av ibland och ville kolla på saker i skogen. När vi kom bort till slutet av vägen och det lilla gärdet som vi brukar rida i kanten av så galopperade vi, lugnt och fint gick det. När vi saktat av så övade vi lite skrittvolter. Han hade lite svårt att lyssna och ville gärna dra iväg hemåt. När vi skrittat några varv åt båda hållen så vände vi och skulle trava lite och även försöka fatta höger galopp. Han blev väldigt upphetsad och rusar iväg så snabbt han kan över gärdet (som var lite håligt i mitten så man ska hålla sig lugna och fina på kanten), fick stopp innan skogen i allafall. Så då skrittade vi och tog några travsteg tillbaka och så började vi om, nu med ambitionen att trava och sedan sakta av till skritt efter halva vägen. Första gången så försöker han sticka iväg igen, vi red förbi en lada och tydligen var det jätteläskiga saker bakom den som man var tvungen att springa ifrån. Så tillbaka igen och denna gång kunde vi hålla oss till trav och sedan skritt efter ladan. Vi testade höger galopp när vi kom tillbaka till grusvägen istället och då gick det bra. Sedan skrittade vi hemåt med god fart. Ibland lite för god, så då fick vi träna halter.


Söt som socker

Sen så var det det här med trafiken... När vi kommit ner för backen så blir han lite orolig och försöker springa igen, en moppe som kommer bakom oss, en sån där tyst av EU-typ också. Den höll sig på avstånd när den såg att Maxim blev rädd, men han fortsatte att trampa omkring, mest tror jag att han blev orolig på grund av fåren, han verkar inte gilla dem, speciellt inte när de rör sig. När han lugnat ner sig och skrittat några meter, så hoppade jag av och ledde sista biten in på stallplan och så väntade vi på moppen som kom åkande. Han stannade och bad om ursäkt för att han skrämt oss, men jag förklarade att det mest var att hästen var ovan, snällt ändå att stanna. Imorgon väntar vilodag och om alla är på topp på onsdag hoppas jag på en hoppdag. Uppsuttet denna gång.

Idag var också dagen då vi stallade in hästarna så jag lämnade dem mumsandes på hö i sina boxar.

Det Positiva: Solsken och härlig skritt
Det Negativa: Spöken i alla vrår.

Ingen rädder för vargen är.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0