Blåst och äventyr

Varje dag är ett äventyr, på ett eller annat vis. Speciellt om man har en unghäst som ska ut och luftas.
Idag blåste det lite höstvindar när jag kom ut till stallet, när jag tog in Maxim från hagen blåste presseningen över veden ganska ordentligt, han försökte ta det som ursäkt att springa, men eftersom jag inte brydde mig så stannade han kvar där bakom.


Vi körde klättring idag, en sväng i trav och galopp på gräsvägen och sedan skritt runt Hampusstigen. Upp för berget gick det bra, trampade på fint, ville vända när han hörde Joker några gånger, men fortsatte när jag sa till. Sedan gick det lite väl fort i vissa stunder så vi fick börja öva på halter. Jag vill ju ha en häst som går framåt, men lyssnar bakåt, så vi övade och övade. Det gick bra till slut och på gräsvägen fick han trava, fick till ett bra tempo som blev galopp, så då fick han galoppera, även om jag inte tänkt det. Det var en lugnt galopp och hela han kändes så glad i kroppen. På tillbakavägen blev det mer trav och även galopp för skänkel. Han kollade väldigt mycket in bland träden, men jag tyckte inte att det var något där så jag drev på framåt, när vi sedan saktar av så prasslar det till (Maxim tar två steg åt sidan, bort från ljudet) och jag ser en rådjursrumpa försvinna längre in bland träden. Så det var vad han såg, duktigt av honom att inte bli rädd! Vi arbetade oss tillbaka till dammarna och övade på halter, bättre och bättre gick det. När vi sedan kom ut på Humpusstigen så gick det i en faslig fart, över stock och sten och noll koncentration på mig. Tror han ville gå hem den korta vägen och inte omvägen som stigen innebär. Så vi fick börja om och öva halter och det gjorde vi resten av vägen hem, det blev bättre tillslut igen, men något som jag måste lägga lite fokus på.

Hemma putsade jag lite man och borstade lite extra och så mös vi lite i gången, han gillar att bli kliad.

Det Positiva: Glad häst
Det Negativa: Mörker

With you everything is fun

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0