Lite Kendo

Seg och lång dag avslutades med kendoträning. Där dö det upp ett nytt ansikte (för mig i allafall) en tjej som tränat kendo för flera år sedan och som tillsammans med sin sambo ska göra lite comeback. Kul när folk återvänder!

I början, efter uppvärmningen fick vi gå och hugga, det kändes ganska bra, jag försökt fokusera på att gå först, hugga sedan och få rätt tajming och tenutch, kändes som om jag var rätt så snabb idag och fick till bra hugg som stannade ungefär när jag ville. Men kände att söndagens enhandsträning satt i rätt så rejält, dröjde inte länge innan jag var trött.


Vill, vill igen!

Idag fick de också (i och för sig bara en som var helt nyböjare) ha på sig Do och Tare (första gången denna termin), så efter att vi hade övat en del Men-hugg över salen blev det dags för lite Do. Vi övade först lite vanlig kirikachi och sedan kirikachi med Do för att få in huggen, det gick relativt bra kändes det som, den vändan jag körde mot James kändes huggen bra. Sedan missade jag lite halvt också, men Do är svårt. Sedan blev det lite övningar Seme-Kote-Men, Seme-Kote-Do, Men-Nuki-Do, Men-Kaichi-Do och Do-Ushiotochi (?)-Men. Mycket att hålla reda på och jag kan verkligen förstå att de blir förvirrade för det blir jag själv och jag har i allafall gjort övningarna några gånger innan. Avstånd är ruskitgt viktigt att tänka på och det är svårt att bedömma speciellt om man kör mot någon inte så erfaren. Då ska jag försöka komma på vad som gör att vi hamnar för nära eller för långt ifrån varandra och sedan undivika att göra det igen.

Ur sempai-synvinkel så är jag ganska nöjd med passet förutom ett par förvirrade ögonblick när Anders skulle förklara något och visa på mig och jag inte var så koncentrerad så jag uppfattade inte riktigt vad jag skulle göra. Men sedan kunde jag faktiskt ge några råd till någon och visa när de inte kom ihåg hur de skulle göra övningen. Jag blir så glad när jag ser saker och kan hjälpa till!

Nu blir det till att sova och ladda för morgondagens ridtur!

Det Positiva: Se saker
Det Negativa: Okoncentration

Give it your best shot!

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0