Blå Dahlia, Svart Ros, Röd Lilja

Böckerna Blå Dahlia, Svart Ros och Röd Lilja av Nora Roberts bildar tillsammans en triologi om tre kvinnor som står vid vägskäl i livet. Roberts och min vänskap går åtminstone tio år bakåt i tiden. Jag har läst mycket av henne, men med åren har vi fastnat lite, böckerna går ofta i samma mönster och så är det fortfarande, numer skriver hon också böcker med övernaturliga inslag, vilket jag som fantasyälskare kan uppskatta lite, men fortfarande håller jag nog hennes tidigare böcker som var mer inriktade på mord, mysterier och romantik, lite högre. Det kanske är så att kärleken till en författare formas av den där första boken man läste och för mig var det Farliga Vidder, som jag slukade i mitt flickrum alldeles för länge sedan. Den var oväntad, romantisk och något som gav mig mersmak.

Den första boken Blå Dahlia handlar om Stella Rothchild som, efter att ha blivit änka och ensamstående mamma till två små killar, bryter upp från sitt trygga liv och flyttar till södra USA. Där får hon jobb på en handelsträdgård som drivs av familjen Harper och då främst dess överhuvud den stentuffa Roz Harper. Hon och hennes pojkar erbjuds också ett hem i Harper House, vilket de tills vidare accepterar. Det visar sig att huset hemsöks av ett spöke som sjunger vaggvisor och vakar över barnen i huset. Allt är frid och fröjd tills Stella möter kärleken och spöket försöker sätta käppar i hjulet. Vem är hon? Vad vill hon? Varför tror hon inte på kärleken? Mysteriet tätnar och någon lösning syns inte i första taget.



Den andra boken Svart Ros handlar om Rosalind Harper, ägare till Harperhus och I det Gröna, handelsträdgården som är hennes liv. Sagan om Harper House och dess spöke fortsätter här, till hjälp att lösa mysteriet anlitas släktforskaren Mitch som från början inte tror på spöken, men som tvärt tvingas ändra åsikt genom det upplevelser han går igenom i huset. Ju starkare känslorna bli mellan Roz och Mitch, desto mer beslutsam verkar spöket bli på att hindra dem från att vara tillsammans. I kulisserna smyger också Roz exman och försöker göra livet surt för allt och alla. Ska kärleken ännu en gång vinna och kan de få veta mer om spöket som numera kallas för "Harperbruden"?

Det sista boken i triologin heter Röd Lilja och gestaltar Hayley, Roz avlägsna kusin som dök upp i första boken, ensam, gravid och på jakt efter ett arbete. Nu är hon och hennes lilla dotter Lily en naturlig del av livet på Harper House och en del av handelsträdgården I det Gröna. Men livet som ensamstående mamma är ingen dans på rosor och längtan efter något mer, någon att dela alltsammans med växer sig allt starkare. Känslorna för Roz äldsta son Harper virvlar under ytan och ju mer de känner för varandra, desto argare och mer hämningslysten blir den osaliga anden. Kan "Harperbrudens" föflutna vara nyckeln till allt? Hur ska de få reda på vad som hände henne och hur ska de kunna hjälpa henne att vila i frid?

Det är en trevlig triologi hon har snickrat ihop denna gång och jag gillar den faktiskt. Det är ingen wow-känsla, men ett trevligt tidsfördriv. Verkligen att rekommendera om man inte vill tänka för mycket och bara förflytta sig till en värld där ens egna bekymmer försvinner.

Nya böcker har bägats i dagarna och nu funderar jag på hur jag ska få plats med alla, en ny bokhylla, alternativt göra mer rum i den jag har är ett kommande projekt. Liksom mitt försök till att läsa Science fiction på engelska, men det ska nog gå, rapport kommer förhoppninsvis någon gång i framtiden.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0