Så sugen...

Igår på morgonen bar det av till stallet. Vi tog oss en skrittur på över en timme ute i skogen. Hästarna fick mest pulsa omkring, blev en kort trav/galopp och skutt över nedfallet träd. Jossan försökte övertala mig om att jag skulle köpa ett föl, unghäst eller liknande. Blev, riktigt, riktigt sugen. Så sugen att jag började drömma och kika runt på nätet när jag kom hem igen. Jag kan riktigt se det framför mig, men tyävärr måste jag vara realistiska också. Dock fick hennes övertalningsförsök mig att varjefall fundera på att köpa egen häst inom en mycket snarare framtid än vad jag själv tyckte för en vecka sedan.

Vägen till en häst är ganska lång i dagsläget. Först på listan innan jag börjar kolla runt och förälska mig i någon liten sak är ett fast jobb. Det blir nog inte aktuellt förrän fram i vår, om jag har tur. Mitt kontrakt sträcker sig til sista april, får jag fast jobb direkt efter det så står vi i ett lite gynnsammare läge på hästfronten.

Ska jag ha hästen ute hos Jossan, som får ledigt i stallet till vintern, så måste jag nästan ha en bil också. I varje fall så blir det smidigare med en bil så kan man åka dit även när det inte är pendlingstider. Samt stanna så kort/länge man behöver/vill utan att känns sig stressad. Bil är också bra om man ska frakta hem diverse foder och strö. Nu behöver man ju inte världens dyraste bil, men det blir ändå en rejäl utgift i förhållande till hur det ser ut för mig nu. Framförallt är en bil, i förhållande till buss, väldigt tidseffektivt.

Sedan så kostar ju hästen också, försäkringar, hovslagare, mat, strö, stallhyra och så vidare. En häst är ett svart hål som konstant slukar pengar.


Söt <3

Det som får mig att tveka mest är ändå tiden. Har jag tiden att lägga på en häst? Hur mycket är jag beredd att "offra" för en häst? Hur mycket vill jag satsa? En unghäst kräver ju inte så mycket ridning i början, men man ska ju ändå vara där och hantera och träna den regelbundet. Hur mycket kan jag hjälpa till i stallet, ta fodringar, insläpp och så vidare? Är jag beredd att ta tid från det jag gör nu och lägga på stallet? Träna minde kendo och släppa all eventuell satsning jag skulle vilja göra där? Hur ska jag kunna esa jorden runt om jag har en häst att ta hand om? Här har jag funderat en hel del, med en bil så skulle det inte vara så betungande att ta sig till stallet i princip varje dag, om jag känner mig själv rätt så skulle jag fömodlien vilja vara där varje dag och ta hand om min häst. Kendon, är ju ett kapitel för sig, jag skulle aldrig vilja avstå från den helt, men eftersom mitt mål hela tiden har varit 1dan (förhoppningsvis nås detta till hösten) och jag inte har några som helst ambitioner på att tävla så kanske det skulle gå att träna någon gång i veckan utöver stallet. Resandet har jag inte tänkt så mycket på, men kortare resor ska nog inte vara något större problem, det är om jag vill vara borta i flera månader som man måste ordna med något.

Sedan så börjar jag undra om jag har kunskapen att rida in en häst, här vet jag att jag kommer få hjälp om jag behöver, så det är jag inte så orolig över ändå. Och så börja jag ju drömma, med en yngre häst som har lite kapacitet (jag älskar Hampus, men ridmässigt är han som han är) skulle man kunna komma ut och åka på kurser och utveckla sin ridning lite mer, tävla på lite högre nivå och göra en massa andra saker. Och tänka på all glädje man skulle få!

Nej, jag tror att jag skjuter upp beslutet lite, det är ändå inte aktuellt förrän jag har ett fast jobb, då ska jag titta närmare på det.

Det Positiva: Drömmar
Det Negativa: Verkligheten

Nu, nu, nu!


Over and Out

Kommentarer
Postat av: Caroline

Vänta med hästen tycker jag, och satsa på kendon (och andra saker) först, men jag talar ju liksom lite i egen sak här. :)

2011-01-17 @ 21:21:25
URL: http://www.kendoka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0