Vinterhästar

Brr, kallare och kallare känns det som att det blir. Idag har jag i allafall insett på allvar att det är dags för en tur till ridsportsaffären och handla ordentliga vinterkängor som tårna inte förfryser i. Får bli till helgen tor jag minsann, har lite annat hästigt som ska inhandlas också så får passa på.

Idag så blev det en betydligt längre stalldag än vad jag hade tänkt. Planen var att ta bussen halv fyra från jobbet (fyra i stallet enligt tidtabell) och bussen kvart i sex hem, därimellan tänkte jag att jag skulle hinna fixa stall, rida Hampus, longera Joker och mata hästarna. När jag väntar på bussen och den (naturligtvis) var sen (trots sportlov och nästan inga passagerare) insåg jag att det skulle bli väldigt stressig. Funderade lite och eftersom det ofta blir stress i stallet och ingen riktig tid att bara mysa rung, bestämde jag mig för att ta bussen kvart i åtta hem istället. Det blir sent, men jag kände att jag inte ville stressa mer. Ett tips till Östgötatrafiken vore annars att sätta in en buss kring sju, det vore helt perfekt.

Direkt när jag kom ut insåg jag att jag gjort ett mycket bra val, hästarna (läs Hampus) hade nämligen skitat ner lite extra mycket i boxen och lekt gödselspridare, dessutom hade en del frusit så jag fick hacka. Så det tog sin lilla tid bara det, så skulle det hämtas halm från skullen och ensilage från balen, tack och lov behövde jag inte hälla upp vatten, det var redan gjort. Efter det började jag med att ta in Hampus, som var dödshungrig och bestämt hävdade att han minsann skulle svälta ihjäl om han inte fick de där höstråna som låg i gången. Det blev på med dressyrsadel idag också och ut på vallen där underlaget var okej för skritt och trav i allafall. Det gick helt okej tillslut, men han var stark och springig. Övade även lite galoppfattningar, men vågade inte galoppera längre sträckor, men han fattade bra i allafall, får öva upp styrkan när underlaget blir bättre. Han blev blöt och svettig så han fick på sig pyamas för att torka lite snabbare och en massa mat när han kom in i stallet.



Slängde in restan av hästarna och gjorde i ordning Joker som fick ut och springa i lina. Han brukar vara rätt så gräslig att longera, men idag hade han redan gjort av med överskottsenergi medan jag och Hampus var på vallen, rusade fram och tillbaka och galopperade en massa i hagen. Han till och med skrittade på volten runt mig redan från början, försökte inte ens galoppera som han brukar! Sedan så övade vi lite halter och övergångar mellan skritt och trav och så fick han trav rätt så mycket och jobba lite. Försökte även jobba med att han ska gå ordentligt när jag leder honom, han vill gärna gå väldigt nära och nästan före och sådant tycker vi inte om. Det funkade det också, men det gäller att vara konsekvent.

Efteråt hade jag tänkt klippa dem, speciellt hade jag tänkt exprimentera med Jokers man och testa lite frisyrer jag hittat bland fjordhästbloggare, men kameran dog och då dog lite lusten också, ville ju kunna visa Jossan och se vad hon tyckte var snyggast, nu är det ju inte tävlingssäsong så manarna klipps bara ner mer eller mindre jämt, men när man ska ut till olika ställen tycker jag att det är fint att manarna är välklippta och jämna. Hampus man är ju som den är, men med Jokers finns det potential att klippa lite mer häftiga frisyrer. Men, får bli en annan gång helt enkelt.

Istället fixade jag lite i stallet, gjorde upp drömmande planer för sommaren och pysslade med min ryktlåda.

Nu har jag värmt upp mig med lite te och ska nog ta en dusch också sedan blir det till att krypa ner i sängen. I går natt sov jag med en extra filt och mitt tjocka överkast och ändå frös jag. Hoppas det blir bättre denna natt.

Det Positiva: Rida
Det Negativa: Kyla

This is my life, my friend and this is my time to stand.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0