Luddighet

Veckans sista dag är över och en ny börjar snart, igen. Om igen går veckorna i en hiskelig fart, framåt, framåt mot någon diffus framtid som man inte riktigt kan ta på än. Framtiden... Ja, vi får väl se vad som händer då. Ibland får jag lust att göra ett val igen och ta livet i en annan riktning. Byta jobb, flytta till ny stad, resa och se världen. Men jag trivs ju som det är nu också, när man trivs blir man rädd för att göra de där valen som förändar radikalt.

Nog om det, över till vackans sista kendo, tre timmarspass blev det idag igen. Först fortsättarpass med hela 13 stycken deltagare! Början av terminen ser lovande ut måste jag säga. Vi har fått tillbaka några som varit borta en längre tid på grund av sjukdom och annat, riktigt kul, bara att hoppas på att det håller i sig.

Vi började med uppvärmning i Kalle-tempo. Springa länge och sjunga ramsa, som jag pinsamt nog tappade bort mig i. Sedan blev det hopp och skutt och massor med hugg. Istället för ett känt antal haiasuburi som Kalle hela tiden ökade så blev det idag okänt antal tills Kalle blev nöjd. Höll inte så noga räkningen, men över 100 blev det nog. Sedan gjorde vi tåhävningar också, ett varv där var och en räknade till tio och sedan ett gemensamt till tio så totalt 140 stycken, det kändes lite efteråt faktiskt. Efter uppvärmningen gick vi över till Dai-ichi-kihon, gjorde inte alla övningar utan några utvalda, kändes rätt så bra. Dock var jag även lite okoncentrerad här och gjorde lite småmissar.

När rustningen var på körde vi mycket grundträning, först stora Men, sedan Kote-Men. Måste försöka jobba på att bli snabbare. De första fem jag gjorde kändes ganska okej, nästa fem kändes ganska kassa och de sista fem sådär. Fick kanske till någon på slutet som blev lite snabbare. Fick sedan öva på kontringtekniker, först Men-nuki-Do som i vissa stunder är en av mina favorittekniker, i början när jag tränade kendo så var det definitivt det, eftersom det var den enda kontringsteknik vi kunde i pincip. Då kändes den rätt så bra också, hade en bra känsla för den, men den har försvunnit nu. Kan inte påstå att jag kände något särskilt med den idag. Kanske för att jag inte fokuserade som jag borde. Hela passet igenom var det en massa luddighet bra, likgiltighet, taggade knappt till något allt, inte ens i ji-geiko. Det var varken roligt eller tråkigt idag utan det bara var.

I allafall gick vi över till min nuvarande kontringsfavorit Kote-nuki-Men. Den kändes något bättre i allafall. Så blev det ji-geiko också, tänker inte skriva något speciellt om dem, eftersom jag som sagt, kände mig väldigt likgiltigt inställd till det hela. Lite kul var det att köra mot folk men inte kört mot på länge, men min kendo kändes inte speciellt bra någon gång. Men så är det, man har toppar och dalar och detta var väl något på plan mark.


Inspiration någon...?

Blev sedan nybörjarpass också. Även här uppvärmning med springande och ramsa. Sedan lite Dai-ichi-kihon också. Sedan så övade vi fotarbete med rispåse på huvudet, vi fick både gå, göra suriachi och attacksteg över salen, min ramlade tillslut när vi skulle göra attacksteg på rad över hela salen. Efter det blev temat för passet "Men". Vi körde Men över salen och tog ut avstånd i mellan ochutan avstånd i mellan. Tränade på kiai och att hålla ut det till mottagaren gick ner i kamai igen. Sedan så blev det mera Men med attacksteg, tränade på att tajmingen är annorlunda när man gör attacksteg (hugget kommer på stampet) än i okuriachi (hugget kommer när fötterna samlas ihop). Sist, men inte minst blev det kirikachi. Hur lär man någon att vara en bra mottagare i kirikachi?Hur vet man om man är det själv? Jag funderade lite på detta eftersom vi kom lite på fel avstånd när jag körde, för nära, det känns ju fel att jag som hugger ska backa av, men det är ju heller inte så smart att spinga på en stackars nybörjare. Fast samtidigt om jag kommer närmre och närmre väldigt snabbt så borde ju personen som är mottagare naturligt backa snababre. Det gick ganska bra tillslut i allafall. Men jag kanske ska diskutera detta med mina kära tränare så kanske de kan gå igenom det mer noggrant för alla, japp, så ska jag göra, så får jag kära mig ordentligt igen också.

Jahopp, så närmare sig dagen sitt slut, jag ska hänga upp mina stinkande träningskläder så att hela badrummet luktar kendo. För övigt uppfylldes denna veckas planerade träning rätt så bra, blev inten ridningen eller promenad på lördagen, men väl en timmes promenad i solen idag. Nästa veckas träning kommer upp under morgondagen.

Det Positiva: Röra på sig
Det Negativa: Dålig känsla

Yippie kay yay...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0