En hel hästvecka

Ojoj, en hel vecka har viss gått sedan sist jag skrev något hästinlägg. Inte för att det har hänt så mycket, mycket jobb som gjort att jag kommit ut sent till stallet och inte orkat göra så mycket. I måndags var vi ute på skrittpromenad alla tre, sedan var det vila på tisdagen. Onsdagen lyckades jag och Maxim rida lilla rundan i mörker, mycket skritt och lite trav i pannlampans sken. Sedan blev det vila båda torsdag och fredag eftersom jag helt enkelt var för trött. På lördagen var det dock tidig morgon som gällde på grund av andra planerade aktiviteter på eftermiddagen. Lyckades väga upp hö och mocka medans hästarna åt frukost och sedan började jag med Maxim. Vi red för Hampusstigen i skritt och det gick superbra, lyssnade bra och svängde mellan granarna och vattenpölarna. Sedan var han naturligtvis väldigt pigg och glad och ville helst av allt springa, men vi lyckades hålla oss i trav på gräsvägen med, sedan vände vi och galopperade lite och oj vad han sprang! Och kul tyckte han att det var, men han saktade snällt av när det var dags. Vi red asfaltsvägen hem, satt på hela vägen, tidigt på morgonen är det inte så mycket trafik, så vi mötte inga bilar alls.

Joker fick bli longerad, fungerade fint, inte alls speciellt springig.

Idag var det också meningen med en tidig morgon, men jag försov mig lite, en timme senare än tänkt blev det. Hästarna fick frukost och jag började med vattnet och höet, sedan fick jag sällskap av Ulla och Jossan, Jossan i ridkläder! Joker blev iordninggjord och sedan kom Jossan upp i sadel också, för första gången på en och en halv månad tror jag, hon såg glad ut. De gick en vända medan jag gjorde iordning en hallstressad Maxim som inte gillade att Joker gick i väg och dessutom stod han ju på fel plats i gången! Han visste inte riktigt hur han skulle bete sig där. När Joker kom tillbaka blev det lite bättre, men han hade lite energi som pös ur öronen. När vi skulle rida iväg trampade han omkring lite och när vi gick ut i skogen och Joker stannade kvar på ridbanan med Ulla blev han nog lite besviken, men sedan blev det spännande med all nysnö som fallit. Ingenting såg ju ut som det skulle! Han var pigg och glad även idag och skötte sig bra, lite svårt med förhållningarna ibland, speciellt när vi skulle sakta av från trav. Red bort på grusvägen bakom stallet hela vägen till nästa trafikerade väg, red en lite bit på den, ungefär 50 meter, över ett gärde och kom tillbaks till grusvägen hemåt. Travade en del på bortvägen och så blev det en galopp på hemvägen och lite trav. Det var riktig tryck i galoppen både idag och igår, inte alls lika vinglig som jag har tyckt tidigare och man känner att han tar i och tycker det är roligt att springa.


Denna vecka ska jag försöka rida på onsdagen igen och på fredag är jag ledig så Johan ska nog följa med ut och försöka fota oss lite. Har ju så få ridbilder på oss och det skulle vara roligt. Annars så kommer det att vara lugnt, förmodligen blir det vaccinering denna vecka också, så beroende på när det är så får jag justera planerna. Maxim kommer sedan att få vila över jul och nyår och förmodligen någon vecka in i januari också. Klippa man står på schemat också.

Det Positiva: snö!
Det Negativa: halka!

Myshästen <3

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Mia Ewerskog

Hej Matilda! God Jul och Gott Nytt År från alla tvåbenta och fyrbenta på Stolplyckans Fjordhästar!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0