Höstens planer och sjöhästar

Så, nu är det mesta uppe i den nya lägenheten, inte riktigt alla saker har hittat sin plats ännu och vi har några vändor upp till vinden innan det blir lite rymligare här inne, men vi kan sova i sängen, ha fredagsmys i vardagsrummet och inte riktigt äta frukost vid köksbordet, men väl på balkongen.

Innan vi började igår så var jag ut till stallet, ganska tidigt på morgonen för att vara jag. Testade bladsadeln ännu en gång, denna gång genom att rida på ridbanan. Jossan skulle träna galoppfattningar med Joker så vi hade sällskap också. Maxim och jag höll oss till skritt och trav, tränade på att stanna och svänga, han var inte jätteframåt, men gjorde som jag ville i allafall.


Men matte? Vem är farbron bakom kameran?

Idag så blev det en lite längre stund ute i stallet. Vi hade planerat in en klätter-runda över berget bakom gården, rätt så brant uppåt är det och eftersom det var första gången så ledde jag Maxim i början (så fick jag lite motion själv också) tills vi kom upp för de brantaste ställerna. Då satte jag upp (vilket inte var några problem när jag väl ställt honom på plan mark, annars så var det jättehögt!) och vi klättrade vidare, han skötte sig bra, följde efter Joker och sedan övade vi på att gå långsamt nedför (det blir ju lätt halt, kanske inte nu på sommaren, men vid andra tillfällen) det gick också bra, han fattade vad han skulle göra. Stigen över berget leder bort till dammarna, så vi passade på att gå igenom dem också, det gick jättebra! Oj, så duktig han var idag, klart att han kollade lite, men det var inte alls samma sak som förra gången och när Joker (som är den coola killen) gick ner så ville han ju hänga med honom. Kan nog bli en liten sjöhäst av Maxim också. Sedan så galopperade vi på gräsväg och det var härligt, Jossan satte ganska högt tempo på Joker så jag fick öva på att driva lite också. När vi skulle avsluta med lite trav i svag nedförslut så fick vi träna på att korta stegen lite så att Joker hängde med.

Sista biten på den asfalterade vägen skrittade vi såklart. Och så kom det bilar som vanligt. Den här gången så började Joker krångla när vi mötte en bil, så Maxim hängde naturligtvis på, men det var mest att de höll på och ville vända på stället, sedan så blev vi omkörda av en bil med släpvagn och då gick det väldigt bra måste jag säga. För att i nästa stund bli omkörda av en ljudlös cykel så att båda hästarna vill springa sin väg (det kom inte så många meter). Så det var en blandad tur kan man säga, men jag är nöjd med min lilla häst.

Eftersom vi spanat in kantareller på berget så fick Hampus också komma ut och klättra. Och Johan och jag ska fixa en svamppaj till lunch imorgon (åt även lite stekta kantareller i fagens lunch). Hampus var glad och pigg, han fick också bada lite och sedan galopperade vi också. Ska försöka planera in lite i höst så att jag rider Hampus de dagar då Maxim ändå ska vila/promeneras/longeras och på helgerna. Planen för hösten ser ut som att Hampus får följa med på KM och Bruks i september och sedan så får Maxim (och kanske Hampus med om vi hittar någon som vill rida honom) göra premiär på Hubertusjakten (den lilla rundan med skritt och trav) och kanske även följa med på dressyrdagen om det finns någon L:D som man kan rida, så att vi får öva på att komma ut tillsammans. Jag har under flyttdagarna övat på att köra släp och även backat, det tar lite tid och känslan är inte den bästa, men jag har testat lite i allafall. 

Nu blir det lite fredagsmys och sedan väntar sista helgen på semestern, på måndag är det back to work som gäller.

Det Positiva: Sjöhästen
Det Negativa: Trafik

Seahorses are the best!

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Annelie

Kul att du och Maxim verkar trivas så himla bra med varandra!! Om du får tidsbrist och behöver pussla ngn gång så kan du kanske ta Maxim som handhäst då du rider ngn av de andra? har haft honom så fast bakom vagnen då jag kört några gånger... (länk till mitt dagboksinlägg med bild från !a gången finns i rutan för bloggadress)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0