Blåbärskladdkaka

Tänkte bara tipsa om något riktigt gott! Blåbärskladdkaka! Eftersom min sambo fyllde år häromdagen (tänk så mycket det kan kännas i magen av att skriva ordet sambo) så ställde jag mig för att baka kaka. Jag gillar att baka, men har lite svårt att ha orken och tiden att göra det ofta eller till vardags, men vid speciella tillfällen så får man ta och anstänga sig lite. Receptet är taget från UnderbaraClara, en blogg som jag numera följer varje dag och snor varenda recept hon lägger upp.

                                 

Väldigt enkelt är det att göra också:
200 g smör
5 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
3 1/2 dl blåbär
ströbröd till formen

Gör så här:
Smält smöret, rör i socker och ägg och tillsätt mjöl och kakao. Rör försiktigt ner blåbären i smeten. Helst ska de vara färska, men frusna funkar också. Häll smeten i en smörad och bröad form. Grädda i 175 grader i 30-45 minuter.

Jag och Johan hade grädde till, men den blir väldigt saftig så man kan äta utan något eller kanske ha lite vaniljsås till.

Massor med andra spännande recept hittar ni på Claras blgg under kategorin Claras recept.¨

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0