I did not forget

Jag hade ju faktiskt en träning i torsdags som jag inte har skrivet en bokstav om. Det blev iaidoträning som planerat och vem dyker upp där om inte Kalle (kendotränaren) som enligt egen utsago inte tränat iaido på typ tio år, men där var han iaidoklädd och med ett iaito (svärd) i handen.

På träningen så hann vi gå igenom en hel del grunder och sedan kata 1 och 5 ordentligt. Det gjorde ont i mitt knä sedan, trots knäskydden, men jag tror delvis att det berodde på att jag stampade ner mitt vänstra knä i plattorna på uteplatsen här om dagen, ovanligt korkad sak att göra, men sådant som händer. Två saker att tänka på är att inte doppa svärdet för mycket (har även det problemet i kendon) och att när jag drar (i kata 5 fick jag denna kommentar, men jag tror att den ska användas generellt) ska jag se till att vänster hand (tumme och pekfinger) ska representera "baljan" som man drar ett riktigt iaito ifrån, när jag någon gång i framtiden går från bokken till iaito så kommer det att bli mycket lättare då. När jag tänkte på det så kändes draget väldigt mycket bättre också.

Det blev ingen kendo efteråt, trött och sliten och en ömmande hälsena som fick sig en massa stretching. Har även stretchat idag efter en lite springtur jag tog (5 km 34,5 min, tre korta gångpauser), så nu känns den ganska okej, men ska börja följa Kalles råd om att stretcha den ordentligt, minst 30 sekunder efter varje gång jag tränat, så får vi se om det hjälper, ska försöka dra ner lite också, men det kommer att bli svårt, maj blir en kendomånad med stort K.

Först ska jag nämligen iväg till Uppsala en helg och den planerade träningstiden ligger väl på ungefär 16 h på två dagar, Sumi Sensei är tillbaka i stan. Så HÄR skrev jag om förra årets läger. Helgen efter blir det Linköpings Taikai, hoppas på att det blir lika roligt som förra året, vi ska även ha ett miniläger på söndagen är det tänkt för huvuddomaren Bob Harris, så det blir en hel del kendo dessa två helger, får se om man överlever med alla muskler intakta och förståndet i behåll.

Längtar i allafall.

Det Positiva: Känsla
Det Negativa: Misstänkt överansträngning

If you have a sword, please let me see.

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Caroline

Åh, vad besviken jag är över att ha missat Kalles iaidocomeback! Det här visar bara att man aldrig ska missa en träning! :)

2011-04-23 @ 16:46:38
URL: http://www.kendoka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0