Envisa hästen

Idag var det då dags, som vi har laddat inför denna tävlingsdag. Förberett ganska mycket hela sommaren med att backa och göra framdelsvändningar så det står härliga till. Vad ju den biten vi blev uteslutna på föra Brukstävlingen. Kände mig ganksa optimistisk inför denna dag ändå, målet var att det skulle gå bättre än förra gången då vi fick U och inte räknades med i placeringen. På sätt och vis så blev det bättre också, men jag var ändå ganska besviken.

Dagen började i allafall tidigt med bussfärd ut till stallet. Hampus står och väntar och har bara kissat ner sig själv lite, skickar en tacksam tanke till mig själv som flätade svansen kvällen innan. Ut och borsta, fläta om och binda upp svans och allmänt putsande. Hampus står i stallgången och skrapar ibland åtåligt med frambenen, då han hör transporten komma reser han huvudet och kollar med spetsade öron. Han vill ut och åka! Det är ju bra tänker jag att han är positiv till det hela. Så jag lastar in honom och sedan går Joker, hör och häpna, in på en gång, inte en enda gång kastade han sig, nytt rekord! Dagen började med andra ord bra.

Vi kommer dit och får gå bana, utomhusbana denna gång med ungefär samma hinder som inomhus med det tillägget att de flyttat dit en träbro som man ska trava över. Annars inga direkta överraskninger. För den som undrar vad bruksridning är kan man gå in här: Bruksridning


Många anmälningar var det och vi beredde oss på en lång väntan. Banvisningen var klockan nio, sedan skulle det köras, åtta ekipage och de var klara ungefär tio i tolv. Då hade Jossan som startade som nummer tre i ridningen värmt upp Joker ett tag. Han behöver ju komma ut och springa av sig lite och verkligen kolla in allt. Helst ska han prata med allt och alla också. Gärna så nära någons öra som möjligt så att man blir halvt döv. "Här är jag! Se mig se mig!" Hampus svarade innefrån transporten ibland. Varje gång jag var och kollade till honom, kollade han med spetsade öron och skrapade med framhoven "Är det inte min tur snart?"

Tillslut blev det Jossans och Jokers tur. Det gick bra för dem, han strulade lite vid bron, men annars så var det ganska jämt och inte så ståra tapp någonstans. Vi bytte plats på hästarna i transporten och kanske skulle jag ha låtit Hampus stå lite längre där inne. Nu blev det ganska lång tid innan vi äntligen fick starta, men samtidigt slapp han ha en Joker hängande i manen.

Jäklar var pigg och fin han kändes på uppvärminingen. Eftersom banan inte innehöll någon galopp höll vi oss till skritt och trav, hans bästa gångarter. Sedan övade vi på att rygga rakt, backa i vinkel, framdelsvändningar åt båda hållen, halt mellan stolpar och allmän lydnad. Till nästa gång vet jag att jag bara ska värma en halvtimme innan jag ska starta och inte ta ut honom innan dess.

Eftersom han kändes så otroligt fin fick jag kanske upp förhoppningarna lite. Farligt att göra så. Tillslut fick vi starta.

Första hindret är funktionskontrollen. Fick låna in en tjej som höll Hampus sadel eftersom Joker för tillfället fick spel och behövde övervkas i transporten. Hampus stod snällt stilla och kollade på domaren som kollade på honom. Skrittade, jag kom ihåg att flytta tyglarna till en hand i vändningen och travade. Sadlad utan att han rörde en hov. Lyfte snällt alla hovar Domaren undrade om han alltid var barfota. Ja, svarade jag, så är det. Sedan fårgade hon också hur gammal han var och tyckte nog att han såg fin ut för sina 20 år. Fick sitta upp och 0 straffpoäng på detta hinder, började bra med andra ord.

Sedan ställa sig vid starten och så är tiden igång! Andra hindret var "Plattan" eller "Gatbrunn" eller vad den nu kallas. Hampus knatar in mellan strecken av sågspån och stampar bestämt på plattan, med jag tror två hovar. Detta har han aldrig gjort förut. Tyvärr gick han också utanför sågspånsmarkeringen med en hov, så 5 straff där, men bättre än 30 som det hade blivit om han missat plattan.

Vidare mot hinder nummer tre som är en 20 sekundes halt. Förra tävlingen hamnade han inte innanför markeringen och då räknas det bort så nu satsade jag på att få en av två halter godkända. Började lite som förra gången, han hamnade med en framhov för långt bak och så flyttar han gärna fram den alldeles för långt istället. Denna gång lyckades vi dock och stod innanför markeringen i 20 sekunder. Hampus gillar att stå still så det är inga problem.

Vidare till nummer 4, bryggan. Fram til en mjölkpall, hoppa av med båda fötterna inom en markering, leda hästen med sig bort, båda fötterna inom en markering och på hästen igen, inga större poblem, han krånglade lite, men 0 i straff!

Sedan kommer 5an, vändning i trångt utrymme, det vi blev uteslutna på förra gången då han backade som en galning och hamnade med alla hovarna samtidigt utanför rutan. Här fick jag lite hjärnsläpp, borde ha tagit det lugnare och planerat innan åt vilket håll jag skulle vända. Tänka på till nästa gång för nu har jag ingen aning om hur jag gjorde, bra gick det inte i allafall. 100 staffpoäng och ett litet u, dock blev ritten som jag förstod det inte underkänd utan bara det delmomentet. Helt och hållet mitt fel var de staffpoängen i allafall.

Hinder nummer 6, trav och serpentiner mellan konor där det ligger bollar som man inte ska ha ner. Hampus sög in både ben och mage och nollade! Duktiga hästen!
Nummer 7 var bron som han travade över i en väldig fart.

Ner till skritt och nummer 8 var skrittbommar som han klankade i varenda en, 15 straff.
Nummer 9 var flytta saker Först en hink och sedan en ölburk. Eftersom Hampus är en så stabil häst och jag har långa armar kunde vi flytta dem över utan att behöva göra speciellt mycket skänkelvikning, vilket var skönt. 0 staff där också. Sedan var 10 trav och hoppa två hinder, utan galopp i mellan. Exemplarisk och 0 straff.

11 var en såkallad "Korridor" Sågspånsmarkeringar på arken som smalnar av till ungefär 30 cm på smalaste stället. Beroende på vart hästen trampar utanför får man olika staffpoäng, ju tidigare desto fler. Hampus var duktig, han trampade med en hov utanför efter mitten av korridoren och fick 15 straff. Bättre än förra gången om jag minns rätt.

12 var då back i vinkel och nu lade Hampus i "vill inte"- och "jag förstår dig inte"-växeln Han vill inte backa rakt när han skulle det, han ville inte flytta bakdelen åt vänster, höger är ju så mycket bättre. Tillslut kom vi runt och ut på andra sidan, men vi måste träna mer på att backa efter markeringar på ridbanan. Blev som tur var inte utesluten på denna, dock 60 straffpoäng.

Sista var en 20 sekundershalt i nedförsbacke (den första var på samma ställa fast i uppförsbacke) och den klarade vi utan problem. Sedan skrittade vi ut, eller vi lade in några travsteg och fick nått litet straff på det också.

På ritten fick vi sedan av domaren som kollar på helheten, 13 straff, dels pga av del gångart på fel ställe och för att han inte riktigt lyssnade på hjälperna hela tiden (back i vinkel gissar jag på). På tiden gick vi också 70 straff.
Sammanlagt 278 om jag räknat rätt. Den som vann hade 76 kan tilläggas. Men får vi bara koll på backning och framdelsvändning så är vi ju där och nosar, kanske kunde skritta lite bättre så att tiden blir lite snabbare också. Men det är ju främst på tre ställen vi förlorar, tid, back i vinkel och vändning i trångt utrymme. Nu vet jag vad jag ska satsa på att träna till nästa vår.

Bilder kommer nog upp imorgon, nu ska jag sova och börja klockan 6 på jobbet.

Det Positiva: Positiv häst
Det Negativa: Tjurskallig häst

I love you anyway

Over and Out




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0