Stockholm Kendo Open 2010

Efter en omtumlande helg, med både glädje och besvikelse så tog jag ledigt från kendon ikväll. Istället försöker jag ladda upp filmer och hålla tummarna på att en katt vill komma och bo hos mig ikväll.

Men jag börjar från början så kanske det blir någon ordning på det hela. Jag började med att hjälpa till att hämta bilarna, en volvoarmad blev det och efter att ha kört till dojon och tvärbromsat bara av att nudda pedalen kom vi ganska bra överrens, bilen och jag. Dock fick Lollo börja köra eftersom jag skulle köra inne i Stockholm. Vi for iväg mot Nyköping och åt på Max, vår bil var den enda som tog avfarten på ett perfekt sätt. En svängde lite sent, men klarade det och den andra åkte fort förbi och missade så de fick köra omväg och vända. Efter en hamburgare fortsatte vi färden och jag limmade fast mig på en av de andra bilarna och följde efter. Kom fram utan problem ch först gången jag inte åkt fel när vi ska till sovstället, skönt att ha någon man kan följa.


Packning för kendohelg.

Vi kånkade saker och hittade en sal vi kunde sova i, delade med bland annat finska juniorer. Hårt golv och ganska kallt. Ska definitift skaffa en sovsäck som inte blir för varm inomhus, men ändå värmer om det skulle vara ett kallt ställe man sover på. Sedan blev det allmänt fix, spänna shinai och sy på tygmärke på den nya Gin, nu har jag ett kvar som ska sys på shinaifodralet. Sedan sova och försöka att inte tänka på morgondagen.

Tidigt uppe och så ut i trafiken för att hitta till tävlingsplatsen. Det gick bra måste jag säga, vi körde bara bli fel en gång och då hamnade vi inte ens heltvilse utan kunde utan större problem (okej, jag svängde lite över en trottoarkant, förlåt hjulen...) ta oss tillbaka och hitta rätt, gjorde den första, av tre, awsome fickparkeringar, så stolt över mig själv.

Iväg till salen och ställa sig i kö, först för registrering och sedan shinaicheck. I kön till registreringen upptäcker jag och Lollo Nisse, vår tränare som flyttat till Stockholm och övergivit oss. Då blir vi jätteglada och bestämmer oss för att vinka, så det gör vi samtidigt som vi ler fånigt mycket. Han såg lite skeptisk ut, men vinkade tillbaka. Sedan så flyttade vi fram i kön som ringlade sig, så vi hamnade bredvid varandra och kunde prata lite.

Efter att alla shinaier (puh) gått igenom och godkänts för tävlande bytte vi om, hade line-up i en rasande fart och så värmde vi snabbt upp innan juniorklassen där vi hade en startande. Efter den kom b-klassen där jag, Lollo, Stina och James var med. Någonstans här träffade jag på min faster med sambo som kommit för att kolla in det hela. Så kul att träffa dem igen, har inte sett dem sedan innan de seglade iväg till Galapagos.

Efter lite mer uppvärming var det först Stina och Lollos tur, kollade och hejade på, men tyvärr gick de inte ur poolen, minns inte riktigt hur det blev poängmässigt eftersom jag inte har så bra  tävlingsnerver och eftersom det var innan jag själv skulle tävla är det helt svart.

Efter lite väntan så blev det dags för min och James pool, hade första matchen mot honom och det blev inte alls vad jag trodde. Tycker det brukar vara ganska svårt att köra mot honom på träning så jag var ganska beredd på att få försvara mig. Iallafall var jag det innan matchen startade, men sedan när jag stod där och väntade på att få gå in och börja så blev det liksom helt blank i huvudet och jag funderade inte så mycket längre, jag bara gick in och körde, tror att det var två Men jag tog, men som sagt minns jag ingenting. Får kolla på filmen sedan, drygt en halv minut tog det och sedan hade jag matchen direkt efter mot en tjej som jag inte minns vart hon kom ifrån. 1-1 blev det där, tydligen hade jag lite flaggvift några gånger som inte blev poäng också. Ska bli så spännande att se filmerna! Så första vinsen för mig och ut ur poolen till på köpet. Då var jag rätt så glad och nöjd eftersom målet med detta SKO var att vinna en match. Efter poolen tog det stopp mot en kille från Skelefteå nästa gång ska jag vara lite mer fokuserad och taggad på att ta mig längre. James gick vidare ytterligare ett steg, men sedan var det slut för LBK. Nisse sa att jag ska tänka mer på kiaiet och hålla ut längre.

Det blev lite snabb lunch, lite umgås med faster och sedan dags för damklass. Där förlorade jag mina två matcher i poolen som var mot två duktiga tjejer, en från landslaget och en som är dangraderad. Ingen av de andra gick ur poolen heller. Medans damklassen fortsatte satt jag på läktaren med faster och pratade och försökte förklara hur kendo går till. Sedan shoppade jag till en egen shinaifixarlåda och så var det dags för A-klass. Vi suppotade Johanna, Anders och Nisse (som hängde med oss under dagen), med shinaier och diverse hejarrop. Nisse gick ur poolen sedan tog det stopp för honom också och så var tävlingsdagen för LBK över. Klassen fortsatte dock, det var ett enormt startfält och när allt var klart ade det tagit fem långa timmar av kendo. Själva finalmatchen höll på i runt 20 minuter mellan Nils Björkegård (FSKA) och Jung Yamazaki (FSKA), Jung vann. I damklassen var det finskor som tog guld och silver, Michaela, Sveriges landslagskapten delade bronset med en finska, så de är lite farliga, kul att de kommer så många från andra länder och tävlar här iallafall, är ju inte så stor sport så ju fler nya ansikten desto roligare.

Var otroligt trött efteråt, men hittade, efter lite diverse missöden, en nästankrock och ett nödsamtal tillbaka till salen. Sedan jagade vi matställe med iaidofolket och käkade wok och skrattade åt sockerhög person. Somnade som en stock efteråt och sov tills fläkten drogs igång, sov efter det också, men mer i omgångar.

Uppe med tuppen och iväg igen, utan att köra fel denna gång. Idag var det graderingsdags för Johanna, Anders och Nisse. Johanna på 2dan och killarna på 3dan. Vi var film- och hållatummar-ansvariga. Jag filmade Anders och Nisse, de fick numren efter varandra och fick gradera tillsammans, så det var två flugor i en smäll. Åh, vad nervöst det var att bara sitta på läktaren, vill inte tänka på hur det vore att gradera själv. Tyckte dock att det såg ganska bra ut och höll andan då de skrev upp numren som gick vidare till katadelen. 301, 302... JA! Båda vidare! Jag och Stina blev jätteglada och hoppade nästan på bänken. Sedan piladej ag över till andra sidan där James och Lollo höll koll på Johanna och berättade nyheten. Det kändes ganska okej då, de som går vidare brukar inte kugga på kata, men säker kan man ju aldrig bli. De fick köra kata mot varandra också och det har de gjort i så många år att vi på läktaren inte var så oroliga. Efter katan kom numren upp på tavlan över godkända och då blev vi så glada! Så pilade över igen och berättade den goda nyheten innan jag pilade tillbaka och sa grattis till dem båda. Sedan över till Johannas gradering och hålla tummarna för henne. Tyvärr kom inte hennes nummer när de skrev vilka som gått vidare till kata, så vi får hålla ännu hårdare tummar nästa graderingstillfälle!

Jättestort Grattis!!

Efter alla graderingar var det lagtävling där endast James från LBK var med eftersom vi var lite långsamma med att anmäla oss. Jag och Lollo körde en tidig bil hem då det är nybörjarträning ikväll också så jag vet inte hur det gck för James och hans lag. Vi började med att köra Nisse till Gullmarsplan där han bor och passade på att äta kebablunch på en resturang där innan vi sa hejdå. Och Anders bjöd oss på glass för att han hade tagit 3dan. Utan missöden for vi hem, bytte förare i Nyköping och slängde av min rustning hemma innan vi parkerade bilen vid dojon. Sedan promenerade jag hem i det fina höstvädret som jag bara ett en skymt av genom gymnastiksalsfönster.

Nu är man rätt så slut, så ska försöka vila lite ikväll, kör ridning imorgon och kendo på tisdag och det är ungefär så långt jag har planerat veckan.

Det Positiva: Framgångar
Det Negativa: Motgångar

In our hearts, you are still one off us...


Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0