Nisseträning

Veckans kendo har varit hård.

Började med att gå på tisdagsträingen och vi var fler fortsättare än nybörjare, de var två och vi var fem plus Anders. Så vi började med uppvärmning, och vi sprang, sedan körde vi en typ av brottning som finnarna gjorde på SKO vilket innebar att man ska försöka få tag i motståndarens ben och få dem ur balans. Efter det körde vi idioten också och sedan gjorde vi lite vanlig uppvämning.

Sedan tränade vi Men i par, junior var också med och när man körde mot honom stod Anders bredvid och petade vad man skulle ändra på. Första gången så höll jag på att välta junior. Jag gick rakt på som jag har präntat in i mig själv och junior flyttar ju inte på sig. Sedan gick det ganska bra, ska tänka på att få det hela till en rörelse och lite mer snärtigt om jag förstod det rätt. Efter lite grunder slängde vi på hela rustningen. Första gången i Men för nybörjarna! Lite mer Menhugg och lite kirikiachi också om jag minns rätt och så fick vi köra kakarigeiko. Om man mötte en fortsättare körde man ji-geiko istället och den sista blev det nog ji-geiko eller i allafall ji-geikoliknande för alla, det går fort ibland.

Veckan gick och jag var inställd på att träna på tordagen och inte på lördagen. Det var jag inställd på ända tills torsdag morgon och jag läste på forument att det skulle komma besök, Nisse-besök! Ändrade mig på ungefär tio sekunder och skippade torsdagsträningen till förmån för lördagen. Även om jag gillar torsdagsträningen så måste man ta de chanser man får att köra mot Nisse.

Det blev lite Nisseuppvärmining, men inte så farligt, först springa lite och sedan lite höga knän och så lite vanlig uppvärming också. Sedan så högg vi jogeburi och nanameburi, sedan fck vi hugga jogenuri och ta ut stegen ordentligt, inte så mycket att man tappade balansen, men man skulle sträcka ut. Sedan körde vi hayasuburi först tjugo med vanliga Men och sedan tjugo med Sayûmen, det var intressant. Efter det var det tio Zenshin kotai Men, tio zenshin men med en hand och sedan samma sak en gång till. Det var för att öva på tempoväxlingar lite naturligt tror jag.

På med Men och så körde vi kirikiachi. Enkel vända över hela salen och vi skulle tänka på att händerna lyftes ovanför Men när man högg och att vänsterhanden höll sig i mitten. Sedan gjorde vi en övning när man skulle göra tre gånger var, men på olika sätt. Först gör båda långsamt och noggrannt, och så får man kommentera varandra om man såg något. Sedan i normalt tempo och sist snabbt. Motodachi skulle också försöka pressa och driva fram lite mer snabbet och det är möjligt att det fungerade för mig, dock kände jag mig ganska slarvig när det gick fort. Och fotarbetet bakåt känns inte som det bästa.

Vi gick över till små Men och dessa kändes riktigt bra för mig. Vi skulle köra två var och sedan byta, fram och tillbaka tills Yame. Tyckte att jag träffade bra och att jag hade ganska bra uppladdning och fokusering innan, tränade på Anders andetag lite. Sedan så ska jag jobba lite mer på mitt kiai, Nisse uttryckte det som "Happy Ippon" kiaiet efter en träff är inte samma som det före, man ska visa att man träffade och att man gjorde det bra.

Gjorde typ samma övning med Kote, men man skulle gå in i taiatari och det var viktigt att mottagaren var stabil och stod kvar, nästan så man skulle ta ett steg framåt för att möta. Och när man möts ska man tänka på att ha händerna raka och inte sneda och att de varken är för högt upp eller för långt ner. Speciellt viktigt då vi gick över till nästa övning, som jag tyvärr stod över då jag kallsvettades och trodde jag skulle spy inne i Men. Icke trevligt så drack vatten och baddade ansiktet så kunde jag köra vidare igen. Vad de andra gjorde var en Men-hiki-Men övning ungefär som på Sumi-lägret. Viktigt med stabilitet så man nästan puttar ut den andra i hikin.

Efter den lilla pausen körde vi lite kontringstekniker. Kote-Nuki-Men, min favorit och Men-kaichi-Do, inte en favorit utan något jag måste träna på. Jag och kaichi-tekniker kommer inte så bra överrens än så länge. Nuki-tekniker när man ska undvika gillar jag dock jättemycket. Sedan funkade ganska bra ändå tillslut, fick nog till en kaichi-Do som kändes okej. Det vi skulle träna på var att slå undan shinai och hugga först innan vi gick åt sidan.

Dags för kakarigeiko var det sen! Körde med båda attacker förbi och hikiattacker och det känns att vi borde köra sånt lite oftare för det är ungefär dubbelt så jobbigt för båda. Extra roligt att köra mot Nisse, han är verkligen som en vägg, om han inte släpper förbi en så kommer man inte förbi. Dock höll han på att putta bort mig när det var hans tur så jag måste träna mera på att vara stabil. Sedan var det ji-geiko som jag inte är så nöjd med, ganska kass och intiativlös kände jag mig. Jag var den enda som inte fick köra ji-geiko mot Nisse också, men jag är ganska nöjd med teknikdelen av passet i allafall. Det kommer väl fler gånger får man hoppas som man får banka lite på honom igen!

Nu är det omladdning för kendofilmkväll som gäller, vi ska analysera matcher från SKO och ha det allmänt trevligt hoppas jag. Först lite mat i magen och sedan lite hemmafix så är jag good to go.

Det Positiva: Nisse-träning
Det Negativa: Att inte hålla ett helt pass...

Vad är väl en bal på slottet? Den kan ju vara tråkig och urtrist och alldeles... alldeles underbar.

Over and Out  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0