Huggteknik

Efter en söndag som inte var speciellt produktiv var det dags för träning. Jag, Lollo och Stina träffades en stund innan för lite extra träning. Vi dödade junior, vår slagdocka med oräknerliga Do och Tsuki. Sedan övade vi även lite Men och Kote. Det blev vi tre, Anders och Erik på träningen.

Dagens tema var huggtekniker och vi körde med 39:or allihopa, eftersom alla 38:or i princip är obrukbara och för att träna upp lite styrka. Började med att vi skulle kasta iväg shinaien rakt på mottagarens shinai som denne höll upp. Det kändes kan jag säga och jag var lite feg i början, det fick jag bannor för, så var bara att ta i så gott man kunde. Sedan övade vi Menattacker där foten skulle börja och hugget komma ikapp, det kändes som om kroppen inte riktigt satt ihop som den skulle, men förhoppningsvis är det något som är på gång, det brukar alltid kännas sämre innan det blir bättre. Sedan hade vi lite andra övningar och Kakarigeiko, både vanliga och när man först skulle känna av varandra lite, göra sig beredd och hugga så fort man bara kunde när öppningen kom, riktigt svårt var det, men nyttigt. Och så var det ji-geiko som jag inte minns så mycket av mer variation måste jag få till i allafall, ska försöka koncentrera mig på det nästa gång. Sedan blev jag lite dimmig och tog en vattenpaus, men kunde fortsätta nästan direkt ett klart framsteg.


Det är inte det bästa träningspasset jag genomfört, men jag hoppas verkligen att det är något som är på gång att hända med min kendo så jag känner lite flyt igen, får se om jag ska köra lite mer me 39:a framöver, kan ju vara det som gjorde att det kändes lite konstigt.

Efteråt blev det bastu, hälla vatten över diverse folk och prata lite innan vi cyklade hemåt. Jag var trött, men gick ändå inte och lade mig vilket jag har fått sota för idag, men jag är nöjd med mig själv ändå helt klart värt det.

Det Positiva: Trevliga stunder
Det Negativa: Kendoväxtvärk?

Love is not always easy...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0