Fart och Fläng i skogen

Hade en tur med Hampus igår där hjärtat mest av allt befann sig i halsgropen. Tror att hästen fått i sig något slags raketbränsle. Började med att rida på den stora åkern för att träna lite volter och dylikt. Började fint med trav bortåt och lite volter som gick lite för snabbt, var tvungen att börja med halvhalter och försöka få ner tempot något, vilket verkligen inte brukar behövas. Sedan tänkte jag att vi skulle trava lite åt hemåthållet och det fick jag nästan ångra eftersom han drog iväg i galopp istället. Tack och lov är åkern rätt så lång och i slutet kunde jag styra mot en liten uppförsbacke så jag kunde få tag på honom igen. Så då galopperade vi tillbaka också, större uppförsbacke åt detta håll, men han stack uppför den ändå. I början av galoppsträckan var han dock lugn och sansad och jag lyckades till och med bryta av och fatta höger galopp innan han stack. Mer trav på volt, mer halvhalter och han började mjukna lite också så då skrittade vi åt hemåthållet och skulle galoppera igen, samma visa och han stack igen. Blev galopp på volt sedan också, han fattade i båda varven och då tänkte jag att vi skulle skritta tillbaka och ta sista lugna galoppen innan vi fortsatte in i skogen. Sagt och gjort, blev lite lugnare, men han kunde inte hålla sig från att försöka. Dessutom fortsatte han in som ett ånglok i skogenvilket resutlerade i att ett träd stod i vägen som han i sista stund kom på att han skulle väja för. Lite lugnare ska vi nog ta det tänkte jag och började bygga hinder.

Nu har jag lärt mig att man inte ska hoppa med Hampus när han är på det humöret. Eller vad sägs som en skentur i slalom mellan träden. Jag måste dock erkänna att hästen är otroligt skicklig med vart han sätter fötterna. Vilken annan häst som jag känner skulle ha legat med brutna ben och en ryttare någonstans långt borta inslängd i ett träd. Nu tog vi oss båda helskinnade från det hela, men har som sagt lärt mig en läxa.

Han är ju söt som socker i allafall och snart ska jag ta nya kort med hans nya häftiga frisyr. Men nu återgår jag till skolan och så får vi se om jag lyckas göra något vettigt idag.

Det Positiva: Hästar
Det Negatva: Skräck inför att flyga in i ett träd

Det finns hästar och så finns det Hampus

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0